De aannemer die bij de verbreding van de A9 in Amstelveen aan de slag zou gaan, wordt van corruptie verdacht in Spanje. De onderneming FCC zou smeergelden aan politici van de conservatieve Partito Popular hebben betaald om aan arbeidscontracten te komen. Dat meldt de Volkskrant. Het bedrijf zelf ontkent daaraan schuldig te zijn. 

Het Spaanse bedrijf zou ook smeergelden hebben betaald voor bouwopdrachten in Zuid-Amerika. Volgens prof. Elizabetta Manunza van de Universiteit Utrecht, corruptiespecialiste, moet Rijkswaterstaat, dat FCC dreigt in de huren, wsamenwerking stoppen als de verdenking wordt bewezen. FCC maakt deel uit van een consortium, waarmee RWS een contract wil sluiten en dat verder bestaat uit Macquarie Capital, Siemens en Count & Cooper. Macquarie is een Australische investeringsbank, die het consortium leidt. Tegen FCC lopen trouwens diverse fraude-onderzoeken.

800 miljoen

Het stuk weg in Amstelveen kost € 800 miljoen. Het is het eerste Nederlandse project, waarbij een buitenlands bedrijf is betrokken. In de lokale politiek is rumoer ontstaan, maar verantwoordelijk wethouder Herbert Raat constateert dat RWS de opdracht geeft en de betrokken partijen voor de contractsluiting wel controleert. Dat moet dan wel snel gebeuren, want de ondertekening van het contract staat voor de deur. Oorspronkelijk zou Amstelveen € 100 miljoen bijdragen aan een A9-tunnel, maar die komt er niet, waardoor de gemeente nu ongeveer de helft, dankzij een nieuw zogenoemd tracébesluit,  betaalt. Er komen overkappingen bij het Oude Dorp, het Stadshart en de Bovenlanden (voormalig KPMG-gebouw).

FIOD

Begin dit jaar viel de fiscale opsporingsdienst FIOD het Nederlandse bedrijf Strukton binnen, dat ervan wordt verdacht smeergeld te hebben betaald voor een opdracht in Saoedi-Arabië. Strukton zou deelnemer zijn van een door  FCC geleid consortium.

1 REACTIE

  1. Corruptie, dat kan er ook nog wel bij. Het past in het plaatje van deze hele tragedie. Door een tunnel was Amstelveen voortaan het lawaai, de luchtvervuiling en het ruimteverlies door de A9 bespaard.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.