Omdat de capaciteit van wegen, fietsroutes en openbaar vervoer te gering is of tegen haar grenzen aan loopt moet er een visie op de mobiliteit komen, vindt de gemeente. Die komt binnenkort blijkbaar met een concept daarvoor, dat vier weken lang voor inwoners ter inzage wordt gelegd.  Hoe komen zij ook in 2040, als de allerlei beleidsplannen van de gemeente op het gebied van het klimaat en de energie moeten zijn uitgevoerd, moet met ‘prettig en veilig van deur tot deur’ kunnen komen, vindt verkeerswethouder Rob Ellermeijer.

Volgens de gemeente is de centrale vraag in de visie, waaraan kennelijk nog wordt gewerkt, hoe inwoners snel van A naar B komen in een steeds drukker wordende stad.  ‘Elektrische auto’s en fietsen worden populairder en het delen van vervoersmiddelen ook’, zegt de gemeente. Anderzijds vergen Pakketbezorgingsdiensten steeds meer ruimte. Ellermeijer denkt dat verkeer zonder bestemming in Amstelveen om de stad heen kan worden geleid. ‘Een goede eerste stap’, zegt hij.

Mobiliteitshubs

“Een belangrijk punt is een onderzoek naar zogenoemde mobiliteitshubs”, vindt hij verder. ‘Die zorgen ervoor dat autoverkeer in Amstelveen afneemt. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat je parkeert aan de rand van de stad en verder reist met het OV of een elektrische deelfiets. Hubs bieden ook mogelijkheden voor bezorgdiensten. Qua locaties wordt bijvoorbeeld gekeken naar Amstelveen-Zuid en in de omgeving van de A9.”

Verkeersveiligheid

Mobiliteit gaat hand in hand met de leefbaarheid, verkeersveiligheid en luchtkwaliteit, constateert de wethouder. “Met een proactief verkeersveiligheidsbeleid worden risico’s vooraf in kaart. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers zoals kinderen rond scholen en ouderen rond ouderen- en gezondheidscentra.”

Fietsen

De gemeente zegt grote kansen voor het openbaar vervoer en de fiets te zien. “Mensen willen met comfortabel en snel openbaar vervoer naar hun werk of studie kunnen. Daarnaast zijn er veel ouderen afhankelijk van openbaar vervoer die binnen de gemeente bijvoorbeeld het ziekenhuis, gezondheidscentra of de schouwburg willen bezoeken. Deze mensen moeten beter ondersteund worden met fijnmazig openbaar vervoer, zodat zij prettig en veilig van deur tot deur kunnen reizen”, zegt Ellermeijer.

De gemeente onderzoekt of op bepaalde routes bussen voorrang zouden moeten krijgen op ander verkeer en welke gebieden in Amstelveen beter bereikbaar moeten worden met de OV.

Kazernepad

OV-haltes moeten bovendien goed bereikbaar zijn per fiets en genoeg fietsenstallingen hebben. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar een nieuwe ‘fiets-as’ aan de oostkant van Amstelveen voor een snelle fietsverbinding met de Zuidas en het verminderen van de druk op de route Kazernepad.

 

 

10 REACTIES

  1. Hopelijk wordt nu eindelijk onderzoek gedaan naar een nieuwe, brede, kaarsrechte, rechtstreekse en veilige ‘fiets-as’ aan de westkant van Amstelveen voor een snelle fietsverbinding met de Zuidas en Amsterdam, zónder scherpe bochten en donkere en onveilige stukken. De basis ligt er al in de vorm van de weinig gebruikte trambaan.

    Wethouder Ellermeijer denkt dat verkeer zonder bestemming in Amstelveen om de stad heen kan worden geleid. Een gotspe, want men heeft de unieke kans getorpedeerd om de zware, luchtvervuilende, lawaaiige en ruimtevretende verkeersstroom van de rijksweg A9 door een tunnel te leiden.

    Een vergelijkbare fout werd destijds gemaakt toen de mogelijkheid nog bestond om de rijkswegen A9 en A10 met elkaar aan de oostzijde (benedenwinds) van Amstelveen te verbinden.

    Ook de aansluiting van de Beneluxbaan met de A9 werd niet gemaakt, zodat de smalle en dichtbewoonde Keizer Karelweg nu wordt gebruikt voor doorgaand noord-zuid autoverkeer.

    En er zal géén binnenring om het Stadshart komen, omdat dat door de knullige stedenbouwkundige indeling daarvan onmogelijk is en blijft.

    • Tja, u hebt het nu eenmaal niet voor het zeggen, want dan was alles natuurlijk veel beter gegaan. De museumtram moet van u weg en voor de A9 had u ook een betere oplossing. Het is me wat. Alles ging verkeerd zonder u. Maar ja, de gemeenteraad besliste anders. Dat heet democratie. Blijkbaar bent u daar geen voorstander van…..

    • Mijn reacties horen ook bij de lokale democratie. Wie het niet met mij eens, kan mij gewoon tegenspreken, maar u schimpt alleen maar op mij persoonlijk.

      Wilt u het monopolie op meningsuitingen?

  2. Omdat de verrast werd door de slechte staat van het Kazernepad hebben b&w besloten om het dan maar meteen om te bouwen tot een ‘kwalitatief toekomstbestendig fietspad’. Dagelijks maken namelijk grote hoeveelheden fietsers gebruik van deze fietsverbinding met de Zuidas en Amsterdam-Zuid. Het pad wordt verbreed naar vier meter, want fietsers konden elkaar in de oude situatie namelijk niet twee aan twee passeren. (Uit: Amstelveens Nieuwsblad, omstreeks 4 feb jl)

    Hoeveel bestuurders hebben zelf ooit in de ochtend- of avondschemer die bochtige en op veel plaatsen onoverzichtelijke en onveilige fietsroute naar Amsterdam-Zuid helemaal gefietst?

    Dat de zelden gebruikte oude trambaan niet wordt omgebouwd tot een wérkelijk ‘kwalitatief toekomstbestendig fietspad’, is één van de vele missers van dit autogerichte gemeentebestuur.

  3. Ik, menigmaal.
    Je moet enkel oppassen bij het oversteken van sommige wegen, maar als je je aan de regels houdt, is er niets aan de hand. En ja dat menige scholier dat niet doet, gebeurt overal. Ik vrees juist als men het verbreedt tot 4 m het een racebaan zal worden van snelle e-biker en brommers. Ook zal op sommige punten het natuurpad moeten verdwijnen. Overigens denk ik ook dat dat oude spoor nog bruikbaar is voor een soort ringlijn in Amstelveen, hetgeen de toekomstige sneltram zal ontlasten, want die zat zeker in het spitsuur al propvol en dat zal enkel nog maar erger worden met het doortrekken naar Uithoorn en het bouwen van de Scheg. Ook is het dan heel gemakkelijk om een tweede aansluiting op de ringlijn van Amsterdam te creëren.
    Dat fietspad van App is an sich wel een aardig idee, maar ik denk dat vele mensen het toch eng zullen vinden om daar te fietsen in het donker en om daar nou een zee van licht te laten branden naast het bos is ook geen goed idee voor de natuur.

  4. De idyllische maar onhandige en onveilige route met alle bochten, overgangen en onderbrekingen hoeft niet te verdwijnen. Recreatieve fietsers kunnen die blijven gebruiken als e-bikes en racefietsen er verboden zijn.

    De kaarsrechte rechtstreekse fietsbaan op de oude trambaan hoeft niet te baden in licht om veilig te zijn. Met moderne led-verlichting is het mogelijk om alleen het pad zelf te verlichten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.