Amstelveen kan, net als andere gemeenten, de handen in onschuld wassen bij vermissing van paspoorten en rijbewijzen. Terwijl de minister van veiligheid en justitie onlangs zijn zorgen liet blijken over het oplopend aantal vermissingen, die soms tot identiteitsfraude leiden, verstrekt de gemeente nieuwe documenten. “Gemeenten zijn niet verantwoordelijk voor het strafrechtelijke deel bij vermissingen van identiteitsdocumenten. Vanuit de functie van Dienstverlening registreert de gemeente slechts de vermissingen,” antwoordden B&W op vragen van fractievoorzitter Bert de Pijper van de ChristenUnie.

Intussen raken jaarlijks zo’n duizend paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen (vooral die laatste) weg. Die worden door de gemeente vernieuwd. Vorig jaar gingen er bijvoorbeeld 782 rijbewijzen de mist in. Voor een kleine honderd paspoorten geldt hetzelfde en voor tweehonderd identiteitskaarten. Een significante stijging van het aantal vermissingen is niet te zien, zeggen B&W.

Digitaal

Als iemand zo’n identiteitsdocument kwijt is, wordt er van hem of haar verwacht die dat zo snel mogelijk doorgeeft aan de gemeente, zodat er geen misbruik meer van kan worden gemaakt. ‘Dit kan fysiek aan de balie bij Publiekszaken. Het is ook de mogelijk om de vermissing digitaal via de website van de gemeente door te geven. Hierbij kan gebruik worden gemaakt met een inlog via DigiD. Dit biedt de inwoner de mogelijkheid om buiten de openingstijden of eventueel vanuit het buitenland een vermissing te laten registeren en misbruik van het vermiste document te voorkomen’, melden B&W.

Persoonlijk

De politie komt er niet meer aan te pas, zoals voorheen. De gemeente verwijst wel door naar de politie als er meer goederen dan alleen identiteitsdocumenten zijn gestolen. ‘Bij een vermoeden van misbruik van het document wordt de inwoner door verwezen naar het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) voor ondersteuning’, zegt het college van B&W. Bij het aanvragen van een nieuw document moet men persoonlijk naar het raadhuis komen om de identiteit vast te stellen. Ook moet de aanvrager een verklaring van vermissing invullen en ondertekenen, waarin onder andere aangegeven moet worden wanneer het document voor de laatste keer is gebruikt en hoe wellicht de vermissing is ontstaan. ‘Indien bij de aanvraag door de gemeente wordt geconstateerd dat sprake is van een zgn. “meervoudige vermissing”, wordt de aanvraag aangehouden en dient nader onderzoek te worden uitgevoerd’, zeggen B&W.

Foto: amstelveenweb.com

1 REACTIE

  1. En laatst werd nog in de lokale media geroeptoeterd door de communicatiemedewerkers van de gemeente dat zij echt wat deden aan de misdaad. Gestolen id ‘s zijn toch van belang voor allerlei soort misdaden?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.