Ondersteund met foto’s heeft Stadsplein bewoner Robert van Waning opnieuw geklaagd bij Burgemeester eb Wethouders en de VVD over gebrek aan handhaving op het plein. Hoewel het, ook blijkens borden, een voetgangersgebied is, rijden er geregeld scooters en fietsen. De voertuigen worden voor ingangen van het winkelcentrum en bij voor bezoekers van het Stadshart geplaatste zitbanken gestald, is een klacht. Vooral dat laatste brengt hij nu onder aandacht van wethouder Floor Gordon.

“De gemeente heeft leuke ronde zitbanken geïnstalleerd onder de luifel en voor de ingang van Bieb / Venstra aan het Stadsplein”, schrijft hij aan de wethouder. “Mensen zouden daar even kunnen uitrusten, hun lunch eten of gewoon genieten van alle gezelligheid op het plein, tenminste als er geen fietsen, scooters en zelfs motorfietsen stonden.. Het voetgangersgebied is nota bene verboden voor scooters etc.” Hij vraagt de wethouder en voorzitter Kees Noomen van de VVD-fractie wat die van de gang van zaken vinden.

20 REACTIES

  1. Dit is geen klacht over fietsen, maar over scooters die – ondanks het scooterverbod – overal in het Stadshart rijden en staan. Zij worden zelfs geplaatst tegen die leuke zitbanken bij de ingang van bieb/Venstra, bovenop tegel met ‘Hier geen fietsen plaatsen’. Zie foto.

    Vanwege de scooters kunnen ouders hun kinderen niet gerust op het Stadsplein laten spelen.

    Noem het mijn stokpaardje of desnoods mijn obsessie, maar ik noem het een wantoestanden waarover de gemeenteraad zich moet uitspreken.

  2. Afgezien van de luie parkeerder, zijn er gewoon te weinig parkeerplekken voor fietsen en scooters. Ook kan ik begrijpen dat m.n. Eigenaars van scooters hun vehikel zo dicht mogelijk parkeren hun bestemmingsplek, gezien de kans op diefstal.

  3. Frank, moet het scooterverbod in het voetgangersgebied volgens jou worden opgeheven en moeten die zitbanken dan maar worden weggehaald?

    Het niet handhaven van regels is immers oneerlijk tegenover degenen die zich er aan houden.

    Men toont meer begrip voor scooterrijders dan voor voetgangers en (ouders van) spelende kinderen.

    Iedereen moet een eind lopen vanaf busstation of geparkeerde auto, maar de (meestal jeugdige) scooterrijders mogen hun voertuig in de winkelingang plaatsen en zetten geen stap te veel. Rare toestand.

    Amstelveen is de enige stad in Nederland waar scooters en motorfietsen in een voetgangersgebied en winkelcentrum mogen rijden ondanks een formeel verbod ogv de ‘Stadspleinregels’.

    Er moet een verklaring zijn voor het gedogen van scooters en motorfietsen in het Stadshart. Misschien hebben bestuurders en raadsleden zelf scooterrijdende kinderen hebben en zijn zij bang zijn voor problemen thuis.

    • Weer totaal niet ingaan op mijn opmerking. Die dingen zijn ontzettend gewild bij kwaadwillende figuren en worden aan de lopende band gestolen. Net zoals mooie fietsen overigens, maar daar verkies je maar geen antwoord op temgeven. Ook niet op het feit dat er gewoon te weinig stalling is voor fietsen en brommers of het moet zijn achteraf.

  4. Dus dan maar pal voor de ingang van de winkels. Probleem opgelost. De gemeenteraad kan blijven wegkijken en het gemeentebestuur hoeft niets te doen.

    • Zeg ik ook niet! Kom dan met het voorstel van duidelijke in het oog liggende fietsenstallingen en parkeerplaatsen voor scooters. Dan probeer je een positieve bijdrage te leveren aan dit probleem, toch? Want je kunt ook niet verwachten dat er constant 4 handhavers zijn op het plein. Dat zou trouwens ten koste gaan van handhaving elders.

  5. Bij het ontwerp en de inrichting van het Stadshart zijn veel fouten gemaakt die niet met een paar voorstellen kunnen worden gerepareerd.

    Het is natuurlijk idioot dat bij zo’n groot winkelcentrum geen ruimte voor het stallen van (brom) fietsen is gecreërd maar wel vier grote parkeergarages voor auto’s.

    Het congresgebouw was geschikt geweest voor een grote fietsenstalling annex verkoop, verhuur en reparatie van fietsten en scooters. Het zelfde geldt voor het Cobra museum dat nauwelijks bezoekers trekt.

    Er was een plan voor een ondergrondse fietsenstalling naast C&A, maar de gemeente traineert en saboteert de uitbreiding en modernisering van het winkelcentrum Stadshart.

    Het scooterverbod in het voetgangersgebied moet hoe dan ook worden gehandhaafd. Amstelveen is de enige stad in NL en misschien zelfs de wereld waar dit niet gebeurt. Belachelijk en onverantwoord.

    • Zoals jij ongetwijfeld ook weet is er ook een ondergrondse bewaakte fietsstalling geweest, maar UR of de gemeente vond het blijkbaar nodig om die op te heffen. Ook maak je mij niet wijs dat er geen plaats is voor een grote fietsenstalling c.q. Reparatieplaats in 1 van die parkeergarages. Bij elk knooppunt van ov waar ook ter lande is zoiets te vinden, maar zoals gewoonlijk in Amstelveen weer niet.

    • Inderdaad. Rijwielhandelaar en -reparateur Binck werd destijds met zijn plannen voor een fietsenstalling weggepest uit het Stadshart.

      • Zet dan een lobby op voor de terugkeer van een dergelijke fietsenstalling met als oplossing voor meer parkeerplaatsen, minder diefstal en meer service voor het winkelend publiek die per fiets/brommer komen en een reparatiewerkplaats.
        P.s. Waarom werd Binck weggepest, en hoe, en door wie?

        • Pfff. Je zet me wel aan het werk. Is dit niet een taak voor de gemeente? Ik roep hier al zo’n 10 jaar om en heb in al die tijd niets bereikt, behalve schimpscheuten.

          • Men name de VVD komt toch ook op voor die groentevrouw in Bankrashof! Kunnen ze voor dit dan ook wel doen.

        • (Horeca)ondernemers en scooterrijders hebben bij de VVD een streepje voor. Gewone mensen staan onderaan hun lijst van prioriteiten. Dat zal ze hopelijk een keer gaan opbreken.

  6. @JB, waarom heeft u de kop boven dit artikel niet gecorrigeerd? Mijn klacht ging niet over fietsen op het Stadshart maar over het niet-handhaven van het scooterverbod door wethouder(?) Raat en over de misselijke praktijk om fietsen en scooters tegen die zitbanken te plaatsen zodat die niet kunnen worden gebruikt.

  7. Op de foto staan duidelijk twee grote motorfietsen die zodanig tegen de zitbanken zijn geplaatst dat die niet kunnen worden gebruikt. Dat is nog erger dan de fietsen die daar ook staan, want die zijn wél toegestaan in het voetgangersgebied.

    In het Stadshart wemelt het van verbodsregels en vriendelijke verzoeken die allemaal worden genegeerd: Stadspleinregels met scooterverbod en een verzoek aan skateboarders om rekening te houden met anderen, alcoholverbod, rookverbod en diverse verzoeken om geen fietsen te plaatsen, bij voorbeeld bij die zitbanken voor de ingang van bieb/Venstra en voor de fraaie etalages van de Bijenkorf. Het is een zooitje. Overal staan fietsen en scooters en overal ligt er afval, sigarettenpeuken en kauwgom.

  8. Bij de behandeling van het College Uitvoeringsprogramma in november j.l. Heeft Burgerbelangen Amstelveen een motie ingediend “ Fietsen stallen in het Stadshart”, met als doel er voor te zorgen dat er een totaalplan zou komen voor de her inrichting van de fiets en scooter parkeerplaatsen. Mede omdat de huidige situatie tot veel onveilige en gevaarlijke situaties zorgt. Resultaat: slechts een raadsbrief met de mededeling dat er bij het busstation extra fietsenstallingen komen. Zeer teleurgesteld dat een raadsbreed aangenomen motie in wezen door het College niet wordt uitgevoerd. Komende raadsvergadering zal ik er opnieuw op terugkomen. En ja, daar hoort ook handhaving bij.

    • OK Ruud, Fijn. Doe je best en houd vol, tegen de stroom in.

      Wethouder Raat en ‘zijn’ ambtenaren hebben geen benul en geen belangstelling. Door niet mee te werken aan een ingrijpende verbetering van de chaotische en onveilige situatie willen zij laten zien wie er de baas is.

    • Als men nu al de fietsenstallingen bij het busstation bekijkt, is het nu al een rotzooitje. Ik zou mijn mooie fiets daar niet willen stallen. Geen toezicht, relatief veel wrakken, en op bepaalde plekken ondergepoept door duiven.

  9. De situatie rondom de hoofdingang van het winkelcentrum Stadshart en bij bieb/Venstra is chaotisch, onprettig en onveilig.

    Zo wordt bijvoorbeeld het verzoek van de Bijenkorf om alstublieft geen fietsen etc. te plaatsen voor hun fraaie etalages volkomen genegeerd. Er worden zelfs fietsen en scooters geplaatst pal voor de Nooduitgang(!) van het winkelcentrum. Als er een alarm is (brand, overval, explosieven, etc.) struikelen vluchtende mensen daar natuurlijk over. Dan zal worden geroepen om diepgaand onderzoek naar de gebrekkige handhaving en zullen de verantwoordelijke bestuurders van winkelcentrum en gemeente ter verantwoording worden geroepen.

    In andere gemeenten gelden heldere regels voor het plaatsen van scooters, fietsen etc. in voetgangersgebieden. Reken maar dat die daar wél worden gehandhaafd! Gemeenten hanteren daarvoor meestal een verbodsbord dat ook door de politie kan worden gehandhaafd.

    Ruud Kootker van BbA heeft gelijk dat het plaatsen van nóg meer fietsrekken niet zal niet helpen. Er moeten structurele maatregelen worden genomen en nieuwe voorzieningen worden gebouwd en de regels moeten eindelijk eens gehandhaafd gaan worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.