Omdat veel afdelingen bij de gemeente bij de bereikbaarheid van Amstelveen zijn betrokken, met het gevaar dat die langs elkaar heen werken, is er door de gemeente een regisseur aangetrokken. Voormalig directeur Hoite Detmar van de Noord/Zuidlijn gaat een dagdeel per week, maximaal een hele dag, werken als ‘strategisch adviseur’. Hij werkt tegenwoordig voor zichzelf en wordt dus als externe medewerker ingehuurd.

Het is de bedoeling dat alles op het gebied van de bereikbaarheid via bijvoorbeeld de te verbreden A9 en de nieuwe Amstelveenlijn, waarvoor op dit moment bijvoorbeeld de Beneluxbaan ondersteboven ligt, in één projectorganisatie wordt ondergebracht. Men verwacht dar daardoor de diverse afdelingen beter op elkaar worden afgestemd.

Communicatie

Hoite Detmar gaf onlangs in Amsterdam een presentatie aan de wethouders Herbert Raat en Rob Ellermeijer en ambtenaren over de werkwijze van de N/Z lijn. Het gezelschap reed toen ook een stuk met die lijn. Volgens de gemeente maakt het in de praktijk voor bewoners, bedrijven, ondernemers en weggebruikers niet uit welke ambtelijke afdeling nu precies met een het werk in de openbare ruimte bezig is. ‘Het is belangrijk dat projecten, werkzaamheden en de communicatie daarover goed is afgestemd.’

Regio

Gemeentesecretaris en algemeen directeur Bert Winthorst zegt met de inhuur van de externe kracht Hoite Detmar blij te zijn. Volgens hem is de bereikbaarheid van Amstelveen nu en in de komende jaren een belangrijk thema. “Met name als het gaat om de werkzaamheden en bijbehorende omleidingen aan de Amstelveenlijn en de A9.” Van Detmar wordt verwacht dat door zijn rol de gemeente goed de regie viert en een stevige positie in de regio inneemt.

Schiphol

Hoite Detmar was van 2016 tot begin 2019 als projectdirecteur eindverantwoordelijk voor de aanleg en ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Voor die tijd was hij onder andere directeur Omgeving en Reizigers van de Noord / Zuidlijn en van de projecten bij de dienst Metro en Tram.

Namens de gemeente Amsterdam werkt hij momenteel aan een verkenning naar het doortrekken van de Noord / Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Ook kijkt hij naar een metroverbinding tussen de Isolatorweg en Centraal Station via Haven-stad. Namens Amsterdam is hij voorts medeopdrachtgever voor de Zuidasdok (betere bereikbaarheid van de Zuidas en de noordelijke Randstad via een verbrede A10).

Foto (v.l.n.r): Raat, Detmar. Ellermeijer en Winthorst

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.