Bewoners van Bovenkerk kunnen via een enquête meepraten over veranderingen in de nu toch wel als onveilig ervaren verkeerssituatie. De gemeente heeft drie verschillende scenario’s voorbereid, maar men kan ook alles bij het oude houden en daar mogelijk kleine wijzigingen in aanbrengen. Dat vertelde de gemeentelijke verkeerskundige Paul Gilissen woensdagavond tijdens een bewonersavond. Het gaat minimaal tot het einde van het jaar duren, maar waarschijnlijk langer, voordat er enige verbetering is door te voeren.

Men denkt en aan een knip bij de Urbanuskerk te maken of bij de kruising Legmeerdijk-Beneluxbaan, waardoor verkeer daar niet verder kan. Een derde mogelijkheid is op de gehele Noorddammerlaan de maximale snelheid van 30 kilometer per uur toe te staan, met allerlei snelheid beperkende en verkeer werende maatregelen. De bewoners gingen over elk van die varianten een uur lang in discussie en hadden nog aanvullingen, die zij ook bij de enquête kunnen doorgeven. Er gaat één formulier naar elk huishouden in Bovenkerk

Onderzoek

Uit een onderzoek bleek dat de Noorddammerlaan veel te intensief door verkeer worden gebruikt. Er is ook in een klankbordgroep van bewoners over gepraat. “Te druk voor het profiel dat de weg heeft”, noemde Gilissen het. Er komen nu ongeveer 7500 auto’s overheen per eetmaal, terwijl 5000 toch echt het maximum is. Bij de Maalderij zijn het er, omdat daar het bedrijventerrein ligt, zelfs 11.000. Maar de helft tot 60% van degenen die doorrijden moeten helemaal niet in Bovenkerk zijn. Het betreft dus doorgaand verkeer, waarvan men de buurtschap wil bevrijden. Bevreesd is men wel voor sluipverkeer door de woonstraten van Bovenkerk als men over de Noorddammerlaan niet verder kan. Maar volgens Gilissen is dat door verkeershindernissen zodanig aan te passen dat men daar één keer voor kiest een daarna nooit meer.

Veiligheid

Vooral als men 30 kilometer per uur mag rijden, wordt het minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer, veronderstelde hij. Navigatieapparatuur,  zoals die van TomTom en GoogleMaps, zal al gauw af worden gesteld op de route Beneluxbaan-Bovenkerkerweg, zei de verkeersdeskundige. En de ondernemers blijven bereikbaar. Een vraag uit de zaal was overigens of de belangen van hen boven de veiligheid in de wijk gaan, waar door zowel hem als voorzitter Rob van den Helder ontkennend werd beantwoord.

Bus

Het busverkeer kan overigens door de wijk blijven rijden via een bussluis. Of er voor het overige verkeer een doseersluis komt, is nog niet zeker. “Het gaat er nu om hoe de bevolking tegenover elk van onze voorstellen staat en eventuele aanpassingen daarvan doorgeeft”, zei Gilissen.

Dat het lang gaat duren maakt ook voorzitter Van den Helder niet blij, maar hij zei te begrijpen dat met nu eenmaal door het gehele proces moet eb uiteindelijk de gemeenteraad van Amstelveen een besluit moet nemen. “Het ligt niet aan de gemeente”, zei hij, die volgens hem zeer coöperatief is.

In elk geval zit de nu door Bovenkerk rijdende verkeersstroom niet lekker. Maar garanties dat er nooit meer iets gebeurt in de toekomst kon ook de verkeersdeskundige niet geven.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.