Worden fietsers wel net zo tegengewerkt als automobilisten? Die vraag, zij het in andere bewoordingen, gaat raadslid Lennart de Looze van GroenLinks dinsdag in een raadscommissie aan verkeerswethouder Rob Ellermeijer stellen. Het is hem opgevallen dat op diverse plekken in de stad, zoals langs de Beneluxbaan, door werkzaamheden vooral fietsers hinder ondervinden van werkzaamheden.

Lennart de Looze

‘GroenLinks vraagt zich af of er voor de fietsers wel net zo hard wordt gewerkt aan passende oplossingen als voor de automobilisten’, meldt de partij. Voor automobilisten lijken wel de juiste voorbereidingen te zijn getroffen om de doorstroming zo goed als mogelijk te organiseren, maar voor fietsers veel minder, vindt zij.

Bus 55

Dat geldt trouwens volgens haar ook voor openbaar vervoer en andere vormen verkeer. Zij wijst op de ellende rond bus 55, die de metro het komende jaar vervangt, en waarvan reizigers een slechte eerste ervaring hadden. Maar ook fietsers en voetgangers hebben last van de werkzaamheden, zegt Lennart de Looze. “Iedereen die wel eens fietst in Amstelveen zal het meteen herkennen, de vele omleidingen, die niet alleen langer zijn en meer tijd kosten dan je normale route, maar ook over slecht wegdek gaan en meer stoplichten en voorrangswegen kruisen.”

Zwartepad

De Looze ziet ook in dat het soms misschien niet anders kan, zoals langs de Beneluxbaan, waar gewerkt wordt aan de nieuwe Amstelveenlijn. Maar voor andere plekken vraagt hij zich af of fietsers net zo serieus worden genomen als automobilisten. “Kijk bijvoorbeeld naar de afsluiting van het Zwartepad, het Kazernepad tussen Zetterij en Noordammerlaan. Op 13 december meldde de gemeente dat de herstelwerkzaamheden 3 tot 12 maanden gaan duren. Had dit net zo lang geduurd als het een autoweg was geweest? Ook het gesloten fietspad voor het HWC langs en het gesloten fietstunneltje bij Meent zijn voorbeelden waar fietsers momenteel veel last ervaren ten opzichte van de auto’s die op deze plekken door goed uitgekiend beleid worden ontzien. Zijn de fietspaden dan het laatst waar rekening mee gehouden wordt bij dit soort projecten? De prioriteiten liggen duidelijk ergens anders”

De Looze wijst er op dat het veelgebruikte stukje Zwartepad al drie maanden dicht is, waardoor fietsers een stuk omfietsen. Volgens hem is er op het eerste gezicht in de afgelopen drie maanden nog niets aan gedaan. De Looze gaat B&W vragen hoe lang dit nog gaat duren en wanneer de gemeente eindelijk het gehele Zwartepad gaat verbreden.

3 REACTIES

  1. Vaak ziet men alleen een pijl en en een afsluiting, niet eens een alternatieve route. Soms is het ronduit gevaarlijk zoals de afsluiting bij de fietstunnel bij de Meent m.n. voor kinderen die uit Waardhuizen komen vanaf het scholencomplex gelegen bij het buurtcentrum.

  2. Ja, die kinderen mogen drie keer oversteken bij een verkeer dat het (in het algemeen) niet zo nauw neemt met de regels (snelheid, rood licht). Met de uiteindelijke toezegging van de gemeente dat er bij het oversteken hulp komt voor die kinderen, gebeuren er misschien geen ongelukken. Maar wat is dat toch weer slecht voorbereid!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.