Er moeten snel verkeersregelaars in de ochtendspits bij de rotonde Sportlaan – Van der Hooplaan komen, vindt VVD-raadslid Arjan Gerritsen. Voor de langere termijn vraagt hij aan B&W een onderzoek naar een structurele oplossing voor de verkeersdruk daar, vooral als kinderen naar school moeten of er vandaan komen. Over beide  heeft hij schriftelijke vragen aan het college gesteld.

Arjan Gerritsen

Zijn suggesties zijn mede ingegeven doordat er daar op 10 januari een heftig ongeval was tussen een motorscooter en een scholier op de fiets. Met  inzet van verkeersregelaars wordt de situatie volgens hem veiliger voor fietsers en voetgangers. “Een belangrijk aandeel daarvan betreft scholieren”, zegt Gerritsen.

Verkeersdruk

Hij roept B&W ook op een onderzoek te starten naar een structurele oplossing voor veiliger afwikkeling van het verkeer. “De hoge verkeersdruk in de directe omgeving van de rotonde leidt, vooral in de ochtendspits, tot verkeersonveilige situaties.”

“Het is een wereld van verschil als ik ’s ochtends om 8:00 uur of om 8:30 uur aan kom rijden bij die kruising”, zegt hij. “Het is in die omgeving ‘s ochtends ontzettend druk, met een piek in de ochtendspits, als honderden mensen tegelijk op weg zijn naar de plaats van bestemming”.\

Donker

Vooral nu het in de ochtend nog donker is, soms gepaard gaande met regen, wordt het volgens hem al gauw onoverzichtelijk en gevaarlijk. “De Internationale School aan de Sportlaan gebruikt met succes al enige tijd enkele verkeersregelaars om de situatie ter plaatse veiliger te maken. Dat zou als voorbeeld kunnen dienen.”

Maar Gerritsen wil bij de rotonde op den duur een structurelere oplossing en vraagt het college te onderzoeken wat die zou moeten zijn. Naar zijn mening zou men bijvoorbeeld de diverse verkeersstromen uit elkaar kunnen trekken, zodat niet ál het verkeer wordt geconcentreerd op één locatie. “Verder is de inrichting van de oversteek aan de Sportlaanzijde van het Amstelveen College nu niet ideaal.”

FOTO BOVEN: amstelveenweb.com

6 REACTIES

  1. Omdat er geen ringweg is die de A9 en de A20 met elkaar verbindt en die het doorgaande noord-zuid (bedrijfs)verkeer om Amstelveen heen leidt, moet dat – samen met het toch al drukke lokale verkeer – door de te smalle binnenwegen worden geperst. De KK-weg en de vd Hoopweg slibben dicht.

    Met de aanleg van het 4-dubbele superkruispunt bovenop de verbrede en verdiepte A9 wordt dat alleen maar veel erger.

    Amstelveen rommelt door op basis van ernstige fouten die in het verleden zijn gemaakt. Het A9-drama betekent een voortzetting van nogal stompzinnig verkeersbeleid.

    • Die zogenaamde ringweg had men ook in het verleden gepland, maar die zou nu ook vlak langs woonhuizen en zelfs door diverse woonwijken lopen. Dus dan had je nog een “ drama” bij. Gewoon meer ov, omdat we ook geen parkeerruimte meer hebben.

  2. Omdat er geen ringweg is, heeft Amstelveen – heel ouderwets – alleen dwarsdoorwegen. Daarvan is de breed opgezette 4-baans Beneluxbaan géén Stadsroute met aansluiting op A9 en A10, maar de smalle, volgebouwde 2-baans Keizer Karelweg wel: S108. Kan het gekker? Nee.

    Ook om het Stadshart is geen ringweg; de Meander loopt dood op het buscentrum. Infrastructuur op z’n Amstelveens..

    @Kees, vwb openbaar vervoer heb je gelijk. De opheffing van haltes had een opstand verdiend, net als het saboteren van de A9-tunnel.

    • Nou app, men had eens de commentaren op Amstelveenz hierover moeten lezen en bij sommige politieke partijen heeft het nog steeds de aandacht, maar de materie is taai, ondoorzichtig en wordt gedomineerd door Amsterdam, aangezien deze zaken via het ondemocratische regio overleg gaan en waarvan de bevolking enkel de besluiten “ in dankbaarheid” mag aanvaarden. Wel moet ook gezegd worden dat de Amstelveense afgevaardiging zich daar het brood van het bord heeft laten eten en dat de toenmalige wethouder Brandes het nog aan het publiek heeft trachten te verkopen als zijnde beter, want er rijden nu wat electrische bussen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.