Het busvervoer wordt in Amstelveen per 9 december wel iets beter, maar de openbaar vervoertarieven gaan volgend jaar allemaal met bijna zes procent omhoog. Tot dat laatste heeft het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam besloten. De verhoging van het lage BTW-tarief van 6% naar 9% zorgt voor een grotere stijging van de tarieven dan voorgaande jaren. Foto boven: amstelveenweb.com

Overigens worden wel stappen tot verbetering in Amstelveen gezet, vindt verkeerswethouder Rob Ellermeijer (VVD). “Met GVB, Connexxion en de Vervoerregio Amsterdam wordt intensief overlegd over verbetering van het OV”, zegt hij. “De aanpassing van buslijn 174 is een stap in de goede richting.”

Ziekenhuis

Ellermeijer bij bushalte Ziekenhuis

De belangrijkste wijziging van de nieuwe dienstregeling per 9 december is dat buslijn 174 een rechtstreekse verbinding gaat bieden tussen Ziekenhuis Amstelland, Busstation Amstelveen, het Oude Dorp en Raadhuis, de Amsterdamseweg en de Rembrandtweg. Door de nieuwe route worden woon- en voorzieningscomplexen voor ouderen beter verbonden met het busstation, Ziekenhuis Amstelland en het Gezondheidscentrum Marne. Ook komt er een nieuwe halte aan de oostkant van Laan Walcheren. Het nieuwe routedeel van de 174 komt in plaats van de buslijnen 165, 166 en 167. Die lijnen worden volgens de gemeente nauwelijks gebruikt.

Verbinding Schiphol

Buslijn 199 gaat met extra vroege ritten starten vanaf de Bertha von Suttnerlaan in plaats van het huidige startpunt Westwijkplein. Daardoor wordt een groter deel van Westwijk in de vroege ochtend verbonden met Schiphol.

Helemaal tevreden is Ellermeijer niet, al vindt hij de verandering een stap in de goede richting. “Maar we zijn er nog niet. Zo is het OV-aanbod in de wijk bij de woon- en voorzieningscomplexen voor ouderen en gezondheidscentra op andere plekken in Amstelveen, nog een belangrijk aandachtspunt.”

De bij het openbaar vervoer betrokken partijen blijven volgens hem wel open staan voor slimme wijzigingsvoorstellen. “We blijven voortdurend in gesprek en strijden voor een beter OV in Amstelveen.”

Begin 2019 volgt een evaluatie van het buslijnennet dat eind vorig jaar fors werd gewijzigd in Amstelveen. “Hiervoor gaan we bewoners, ondernemers en forenzen actief hun mening vragen over het openbaar vervoer”, zegt Ellermeijer.

BTW

Intussen heeft de landelijke BTW-verhoging extra invloed op de toch al hoger wordende bus- en tramtarieven. De landelijke tariefindex voor prijsstijgingen in het openbaar vervoer komt volgend jaar op 5,75%. Dit betekent dat vervoerders moeten zorgen dat hun tarieven gemiddeld niet meer stijgen dan die 5,75%, overigens fors boven de verwachte inflatie. Als belangrijkste oorzaak is volgens de Vervoerregio dat het lage BTW-tarief van 6% naar 9% stijgt. Openbaar vervoer valt onder het lage BTW-tarief. Het landelijke basistarief per rit wordt € 0,96 (€ 0,90 in 2018) voor vol tarief-reizen en € 0,63 (€ 0,59 in 2018) voor reductie-tarief reizen.

Abonnementen

De prijzen voor abonnementen bij vervoerders in de Vervoerregio stijgen met ongeveer 5,75%. Met deze gemeenschappelijke abonnementen kan worden gereisd met verschillende vervoerders. De prijs voor het losse kaartje waarmee de reiziger 1,5 uur bij Connexxion, EBS en GVB in de Vervoerregio kan reizen gaat omhoog van € 6 naar € 6,50, een stijging van ruim acht procent (8,33%).

Tarieven Amsterdam

In de concessie Amsterdam bij vervoerder GVB wordt het kilometertarief voor reizen op saldo met de OV-chipkaart € 0,162. In combinatie met de stijging van het basistarief zorgt dat voor een stijging van de gemiddelde reisprijs met 5,6% (ten opzichte van 2018). GVB kiest ervoor om de tarieven voor de eigen kaarten, zoals uurskaarten en dagkaarten, iets meer in prijs te verhogen zodat de stijging van het kilometertarief relatief beperkt kan blijven. GVB gaat komend jaar, net als in 2018, reizen met de persoonlijke OV-chipkaart voor kinderen stimuleren door deze doelgroep een aantrekkelijk aanbod te doen voor deze kaart.

In Amstelland-Meerlanden wordt nu ook een dagkaart geïntroduceerd, die € 11,50 gaat kosten, gelijk aan de prijs van dit jaar voor de dagkaart in de Zaanstreek.

 

2 REACTIES

  1. Verhoging btw-tarief voor openbaar vervoer is een overwinning van de auto- en wegenlobby. Dankzij de neoliberalen in de regering wordt de droom van Den Uyl verwerkelijkt: Iedereen een eigen auto voor de deur. Het is echter niet omdat men dat wil maar omdat het moet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here