Met de gemeentelijke begroting ter vaststelling op til (woensdag), bedenken alle politieke partijen wel iets om goede sier mee te maken. Na bijvoorbeeld D66, VVD, PvdA, ChristenUnie, OCA en GroenLinks kondigt nu Burgerbelangen Amstelveen (bbA) moties aan. Die gaan over de fietsen op het Stadsplein en de groenvoorziening. Er moet op het plein zo snel mogelijk – voordat B&W een visie over het Stadshart hebben vervaardigd – een nieuwe parkeerplaats voor fietsen en bromfietsen komen, vindt de lokale partij. FOTO: R. van Waning

Ruud Kootker

Nu woont fractievoorzitter Ruud Kootker aan het plein, dus hij ziet wel de chaos die soms door de tweewielers wordt veroorzaakt. Vooral op de vrijdagen en in het weekeinde ontstaan er volgens bbA onveilige en onoverzichtelijke situaties, doordat overal en vaak ongeordend fietsen en bromfietsen in het winkelgebied van het Stadshart worden neergezet. ‘Dit zorgt op aantoonbare plekken voor hinder en overlast.’

Burgerbelangen vindt dat B&W samen met de manager en eigenaar Unibail Rodamco van het Stadshart met een oplossing moeten komen. In de motie doet de partij zelf al enkele suggesties. Zij meent dat het toevoegen van een (zo mogelijk bewaakte) fietsenstalling voor de mensen die in het Stadshart werken al de (fiets)parkeerdruk in het Stadshart kan verminderen.

 Galerijwiel

BbA vindt de Galerij ter hoogte van ingang 80-109 zeer geschikt voor een stalling. Daarnaast kan de veiligheid en overzichtelijkheid worden bevorderd door bijvoorbeeld ruimte te creëren door de zogenoemde fietsnietjes in een hoek van 45 graden te plaatsen en de parkeerplekken voor bromfietsen specifiek te arceren of in te kleuren, vindt de partij. BbA wil graag dat samen met de manager Stadshart in beeld wordt gebracht waar de knelpunten zitten en waar alternatieve mogelijkheden zijn.

Er kan volgens bbA niet worden gewacht op de uitwerking van de plannen met het Stadshart. Daarom vraagt zij het College nu al te komen met een plan van aanpak en een financieringsvoorstel. Zij vindt ook dat het gebruik van de fiets er door wordt gestimuleerd het fietsverkeer naar het Stadshart zal toenemen.

Middenberm

In een andere motie pleit Burgerbelangen voor een groene en volgens haar veiloge middenberm op de Amsterdamseweg, tussen Kalfjeslaan en Keizer Karelweg. De inrichting van de Amsterdamseweg als entree van Amstelveen komt nu niet overeen met ‘het beeld dat de stad wil en kan uitstralen’, zegt de lokale partij. Zij vindt dat de weg breed genoeg is voor de groene middenberm. ‘Het zou bovendien een einde maken aan de onveilige situaties zoals inhalen, keren op de weg, laden en lossen op de middenstrook en te hard rijden’, zegt bbA.

In de motie vraagt zij een onderzoek naar de mogelijkheden voor de middenberm, die dus van de rotonde Keizer Karelweg/Amsterdamseweg tot aan de stadsgrens bij de Kalfjeslaan moest zou moeten lopen.

4 REACTIES

  1. “Onveilige en onoverzichtelijke situaties, doordat overal en vaak ongeordend fietsen en bromfietsen in het winkelgebied van het Stadshart worden neergezet.”

    Bromfietsen?! Hoe kan dat nou? Het Stadshart is toch een voetgangersgebied? Wethouder Raat van Handhaving heeft destijds overal borden met ‘Stadspleinregels’ laten ophangen. Eerste regel: Verboden voor scooters en bromfietsen. Begin eens met dat verbod te handhaven. Kijk naar hoe ze dat in andere steden doen.

    En wat de fietsenstalling betreft: Die had natuurlijk in het voormalige congresgebouw moeten komen (waar nu de ABN AMRO bank zit), samen met fietsverkoop en -reparatie. Een gemiste kans, zoals zovele..

  2. Nu is alleen het Cobra-gebouw nog de enig overgebleven mogelijkheid in het Stadshart voor stalling, verkoop en reparatie van (brom)fietsen.

    Van zo’n fietspaleis op die prachtige centrale locatie aan een doorgaande fietsroute hebben veel meer mensen plezier dan van het elitaire en marginale museum dat er nu in gehuisvest is. Het gebouw kan dan ook meteen zodanig verbouwd worden dat de toegang voor vrachtwagens tot de loading docks van het winkelcentrum aan de Galerij ingrijpend wordt verbeterd. Daarvoor moet de overbodige ‘taartpunt’ van het gebouw worden verwijderd.

    • Cobra elitair ? Ja
      Marginaal? Ja
      Kosten? Veel te hoog.
      Totaal geen museum daar in Amstelveen ? Nee.
      Oplossing samenwerking met van der Togt en het Stedelijk in Amsterdam. Waarom kan dat niet ? Dan heeft Amstelveen ook meer kans om toeristen te trekken en staan ze internationaal ook beter op de kaart. Voorwaarde moet natuurlijk wel zijn dat Amstelveen beter bereikbaar is vanuit de stad, want dat lijkt nu nergens naar.

      Amstelveen wil zich oa profileren als groene stad met oog voor milieu. Dan moet dat zeker in het Stadshart te zien zijn. Dus genoeg parkeerfaciliteiten voor fietsen en scooters dienen aanwezig te zijn op verschillende plaatsen en niet op 500m afstand. Ik ga niet mijn fiets stallen in de overvolle rekken bij de Hema of bij het voormalige V&D gebouw, als ik naar Venstra moet of omgekeerd.

  3. 500 Meter afstand? Waar heb het over, Frank?

    Ook wat fietsenstallingen betreft heeft het gemeentelijk beleid mbt het Stadshart gefaald, vooral omdat er voldoende mogelijkhden waren. Binck heeft bij voorbeeld eindeloos geprobeerd om zijn fietsenwinkel en -stalling te mogen vestigen op de plek naast de daarvoor ideale plek naast de Hema. Zoals zoveel goede ideeën strandde ook dit weer op onbegrip van het gemeentebestuur, onwil van het ambtelijk apparaat en gebrek aan belangstelling bij de volmaakt passieve gemeenteraad.

    Van het voormaige congresgebouw had een prachtig en functioneel ‘fietspaleis’ met verkoop. reparatie, verhuur en stalling gemaakt kunnen worden. Ook dat voorstel onzerzijds vond geen enkel gehoor. Een derde fietsenstalling had in, achter of onder de voormalige Kijkshop kunnen worden gesitueerd. Dan was het Stadshart vanuit drie hoofdrichtingen per fiets goed bereikbaar geweest zonder dat dit tot overlast door wildparkeren zou leiden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here