Steeds meer mensen maken volgens wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer gebruik van de deelfietsen, die men sinds mei sinds mei als reiziger met het openbaar vervoer na of voor een rit kan nemen.
De fiets is met een App te ontsluiten en op de plek van bestemming gemakkelijk op slot te zetten. Voor de tijd dat de fiets wordt gebruikt, betaalt men overigens wel een bijdrage van een euro per half uur.
“Als meer Amstelveners de deelfiets nemen, kan dat een extra bijdrage leveren aan het bereikbaar houden van Amstelveen,” zegt Ellermeijer. In Amstelveen en Aalsmeer zijn ruim tachtig deelfietsen geplaatst. Bij acht belangrijke OV-haltes in Amstelveen en één in Aalsmeer. In dat project werken Connexxion, Flickbike, de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer en Vervoerregio Amsterdam samen. Hoewel de gemeente groei zegt te zien, zijn op dit moment geen cijfers over fietsgebruik of omzet bekend. Maar daaruit blijkt wel dat de meeste gebruikers uit Amstelveen komen, waar trouwens de meeste uitdeellocaties zijn, en de populairste plek om een fiets op te halen Sportlaan is.
Locaties
De deelfietsen staan bij het Amstelveen busstation, OV-knooppunt Kronenburg,
OV-knooppunt Oranjebaan, OV-knooppunt Ouderkerkerlaan, Metrohalte Sportlaan, OV-knooppunt Poortwachter, OV-knooppunt Sacharovlaan, raadhuis Amstelveen en op het OV-knooppunt Hortensiaplein in Aalsmeer. Reizigers betalen 1 euro per half uur voor het gebruik van een deelfiets. De benodigde speciale Flickbike-app is eenmalig te downloaden.
De exploitanten van de deelfietsen zorgen ervoor dat de fietsen in orde blijven en dat er voldoende aanwezig zijn op de OV-knooppunten. De kans dat men misgrijpt, is volgens de gemeente klein. Uit de cijfers van het afgelopen jaar blijkt dat de meeste gebruikers uit Amstelveen komen. De populairste plek om een fiets op te halen is Sportlaan.
Leuk gevonden hoor, die deelfiets. Daar hebben invaliden en ouderen veel aan en ook geen mensen als het rotweer is. Er moet gewoon fijnmazig ov zijn. Daar heeft iedereen wat aan, zowel de gebruikers als het bedrijfsleven, want vooral het belang wat de laatste hierbij heeft wordt wel eens vergeten, zoals minder files dus tijdwinst, betere bereikbaarheid bedrijven en winkelcentra zoals Stadshart en markt, minder parkeerplaatsen bij bedrijven enz.
Die deelfiets is maar een doekje voor het bloeden , hoewel het wel sympathiek oogt.