Dick Benschop

De nog vrij nieuwe topman Dick Benschop (60) van Schiphol, voormalig staatssecretaris (PvdA) vindt dat het vliegverkeer op de luchthaven minder snel moet groeien dan tot nu toe. Hij zei in een interview met Het Parool daarover afspraken te willen maken met luchtvaartmaatschappijen.

Intussen houdt hij wel overeind Lelystad Airport meer vliegtuigen krijgt, waartegen omwonenden massaal te hoop lopen. Hij wil kwaliteit van leven combineren met die van met die van Schiphol, de tweede ter wereld van bestemmingennetwerk betreft.

En op Schiphol moet matiging van de groei naar zijn mening wel ‘gecontroleerd’ gebeuren. De vraag is voor hem of gemeenten overal moeten bouwen waar zij dat mogen. In Amstelveen geldt bijvoorbeeld voor Kronenburg dat er geen woningen mogen komen op grond van het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol (LIB), waartegen de gemeente protesteert. Die wil er graag jongeren laten wonen, onder wie studenten, als uitbreiding van Uilenstede.  De leegstand van kantoren zou zo kunnen worden opgelost. Overigens worden kantoren wel aan de lopende band omgetoverd tot hotels.

Terughoudend

Maar door te gaan bouwen in gebieden waar dat niet mag, creëert men overlast, vindt Bisschop. “Een beetje terughoudendheid, een beetje van de lijntjes wegblijven, niet op de grens bouwen en vliegen. Dat is toch zoeken naar balans?”, zei hij tegen Het Parool.

Volgens hem kwam de luchtvaartsector alle afspraken na die aan de zogenoemde Alderstafel zijn gemaakt. In die zoveelste praatgroep participeerde Jan en Alleman, inclusief de omwonenden. Maar die zijn het met zijn uitspraak niet eens. Alleen de afspraak van het open stellen van Lelystad is geschonden, vindt hij. Uitstel of afstel van die opening, zouden de problemen rond Schiphol goeddeels oplossen, zegt hij, maar in die omgeving wil men geen herrie. “Dan kan je de groei van Lelystad aftrekken van die van Schiphol en maak je werkelijk stappen.” Intussen begrijpt hij wel dat omwonenden van Lelystad anders tegen vliegtuiggeluid aankijken dan de geteisterden rond Schiphol.

Actie

Volgens hem zijn het rond Schiphol vooral de actievoerders die voortdurend klagen en staat de meerderheid positief tegenover Schiphol. Maar de uitersten – helemaal geen groei tegenover de rationalisten – worden het in zijn optiek nooit eens. Er moeten naar zijn smaak wel andere oplossingen komen dan die aan de Alderstafel tien jaar geleden, de praatgroep van toen, werden bedacht.

Benschop werkt aan een voorstel dat hij met de luchtvaarsector aan omgeving en politiek wil voorleggen. Daarin is ‘beheerste groei’ het uitgangspunt.  Er moet, zei hij, een nieuwe dialoog komen tussen sector, omgeving en politiek. Misschien zijn de enthousiaste actievoerders daar ook voor. Of niet. In elk geval staat wat hen betreft het doel van zo’n gesprek vast: vast: absoluut geen groei. Sterker nog: vermindering van het nu al gebezigde aantal starts en landingen.

 

 

 

1 REACTIE

  1. Vliegen is niet duurzaam en zal dat ook nooit worden. De luchtvaart vreet fossiele energie, vervuilt de lucht met fijnstof, zwavel- en stikstofoxiden, verwarmt het klimaat met CO2, waterdamp en condensatiekernen, en maakt herrie, veel herrie. Geen groei dus van vliegverkeer, maar juist afname, in de eerste plaats dmv belastingheffing (accijns op kerosine, BTW op tickets, CO2-heffing, hinderbelasting).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here