Hoe slecht de communicatie van de gemeente via haar website is, kan eigenlijk iedere burger vaststellen. ICT is een miljoenen vergend gemeentelijk drama. Terwijl de lokale overheid enerzijds de mond vol heeft over alles digitaal regelen, valt zij wat dat betreft in de ene valkuil na de andere.

Het ´papierloze tijdperk´ lijkt de droom van de gemeente, maar het verdwijnen van papier is omgekeerd evenredig aan toenemend gebrek aan communicatie. Vooral media merken dat, hoewel er via digitale weg wel veel reclameboodschappen in de vorm van persberichten tot hen komen. Overigens bevat ook reclame wel informatie, maar die moet je er uit halen. Als een glas voor tachtig procent leeg is, een toch niet als positief te ervaren gegeven, melden de gemeentelijke communicatie-experts enthousiast dat er – dankzij inspanningen van B&W – twintig procent is gevuld.

Lachertje

De zoekmachine op de door inwoners te bezoeken website is een lachertje. Wie politiek op de hoogte wil blijven en bijvoorbeeld probeert te achterhalen welke schriftelijke vragen de diverse fracties in de gemeenteraad aan B&W stelden, komt van een koude kermis thuis. Voorheen konden journalisten dat via een site voor de pers gemakkelijk achterhalen, maar die rubriek is ook daar verdwenen.

Geen vragen

Wie ‘schriftelijke vragen’ op de zoekmachine intoetst (als reactie op de veelbelovende vraag van de gemeente: Hoe kunnen wij u helpen?) krijgt een uiteenzetting over de gemeenteraad als antwoord. Hoe die werkt en waarvoor die dient en zo. Geen enkele schriftelijk door de fracties ingediende vraag. Mogelijk komt er een in een persbericht verwerkt antwoord van het college, maar dat is afhankelijk van het daarin te verwerken reclame gehalte. Met (digitale) hulp bedoelt de gemeente kennelijk de rode lap die inwoners irriteert.

Hoorzittingen

Lang geleden werd, mede op mijn aandringen, ergens in de website verwerkt wanneer openbare hoorzittingen over bezwaren van borden gehouden door een daartoe aangestelde ambtelijke commissie. Maar waar die staan, mag kennelijk niemand weten. Ze kunnen dan wel openbaar zijn, het is blijkbaar niet de bedoeling dat wat er wordt gezegd verder komt dan vier muren. Nergens ziet men die hoorzittingen aangekondigd, zoals – wettelijk verplicht – de eveneens openbare vergaderingen van de gemeenteraad. Ik heb eens geprobeerd ‘hoorzittingen’ in te toetsen op de zoekmachine. Antwoord: Een uiteenzetting over hoe men bezwaar kan maken. Maar geen agenda van de te houden zittingen. Misschien is het ook wel de bedoeling die zo geheim mogelijk te houden en toch te doen of transparantie usance is bij de gemeente.

“Het is ook niet makkelijk te vinden”, geeft een woordvoerder van de gemeente toe op mijn klacht over het zoeken naar schriftelijke vragen. Maar: “Je kan in ieder geval niet op schriftelijke vragen zoeken”. Hoe dat dan wel moet? Door de volgende link aan de klikken:

https://ris2.ibabs.eu/Reports/Details/amstelveen/b460f9b1-b34a-49ae-a691-ecbd5b109fe7

Gemakkelijk toch? Weet natuurlijk iedere inwoner. Behalve ik…..

 

 

 

3 REACTIES

  1. Ja tsss, dat je dát niet weet Johan..

    Maarre, heeft de ambtenaar in kwestie ook uitgelegd hoe we er naar toe kunnen ‘klikken’? Mij lukt het ook niet, terwijl ik toch regelmatig grasduin in en op amstelveen.nl

    • Zelfs de enige journalist met meer dan 50 jaar ervaring binnen het Amstelveense wist dit niet, laat staan een normale burger en ik dus ook niet.
      Leve het digitale tijdperk en de transparantie alhier. Wat een totale afgang en blamage van de gemeente.
      Misschien een tip! Als nu eens alle politieke partijen deze link op hun website vermelden, kunnen zij tenminste zeggen dat ze wel aan transparantie doen.😜😜

  2. Wat dhr. Bos tekortschiet inzake spelling, ik voel daar een zekere verwantschap, maakt hij meer dan goed in terechte inhoudelijke vragen en een niet aflatende ijver.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here