Volgens Natuur & Milieu hoort Amstelveen tot de steden met het minst duurzame coalitieakkoord op het gebied vervoer. De organisatie analyseerde het akkoord in 32 dicht bevolkte steden en kwam tot de conclusie dat de helft ervan wat onvoldoende scoorde. Amstelveen en zeven andere gemeenten behoorden daarin tot het absolute dieptepunt, meent N&M. Volgens B&W keek N&M alleen naar de coalitieprogramma’s en de woorden die daarin voorkomen en niet naar het tot nu toe gevoerde beleid en de voortzetting daarvan. “Vreemde meting”, verzuchten zij.

Bij de portefeuilleverdeling kreeg Floor Gordon van D66 duurzaamheid en milieu op haar bordje. De andere coalitiepartners, waarop het college van B&W steunt, zijn VVD en PvdA. De gemeente die pretendeert tot de groenste van Europa te horen, bakte er wat schoon vervoer betreft volgens de milieuorganisatie weinig van.

Milieuzone

Floortje Gordon

Natuur & Milieu constateert dat Amstelveen alleen voldoet op de punten ‘parkeernorm’  en bereikbaarheid met openbaar vervoer, terwijl over dat laatste juist ontevredenheid bij de bevolking bestaat sinds de nieuwe dienstregeling van Connexxion. Maar in het akkoord nam de coalitie voor zich in te spannen voor de OV-bereikbaarheid en dus kwam dat als ‘voldoende’ in de fact sheet van N&M. Andere punten mist die organisatie in het akkoord. Er wordt bijvoorbeeld geen milieuzone ingesteld voor autoverkeer en verder staat er naar de mening van de organisatie niets in over onder meer extra laadpalen, duurzame stadsdistributie (winkels bevoorraden met louter elektronische auto’s),  aparte snelfietspaden, fietsparkeren, emissieloos openbaar vervoer, nieuwe mobiliteit en verduurzaming van het wagenpark.

Plannen

Volgens Natuur & Milieu ontbreken concrete plannen voor verduurzaming in het coalitieakkoord en wordt in een derde van alle bestudeerde coalitieakkoorden het openbaar vervoer niet eens genoemd. De beste gemeente, afgaande op de coalitieakkoorden, is volgens N&M Utrecht, waar Jan van Zanen nu burgemeester is, die voorheen die functie had in Amstelveen en hier door de raad tot ereburger werd uitgeroepen. Tot de vier ‘goede’ gemeenten behoren naar de mening van N&M verder Den Haag, Leiden en Zaanstad.

Vreemde meting

De organisatie vindt op bases van analyse van de akkoorden dat vooral de maatregelen ten aanzien van elektrisch rijden, zoals laadpalen, flink achter blijven. Onzin, vindt de gemeente. ‘Amstelveen scoort bijvoorbeeld niet op laadpalen. Omdat dit woord niet in het coalitieakkoord voor komt. Uit een onlangs uitgevoerde benchmarkt blijkt echter dat we op nummer 4 staan van laadpalen in de openbare ruimte.’ De gemeente verwijst naar de bijbehorende website.

https://overmorgen.nl/nieuws/benchmark-elektrisch-rijden-2017-hoe-scoort-jouw-gemeente/

Grote opgave

‘In het coalitie akkoord staat de ambitie op duurzaamheid beschreven’, reageert de gemeente verder. ‘En die is aanzienlijk; duurzaamheid wordt een van de grote opgaven waar de organisatie aan gaat werken. Denk hierbij aan onderwerpen als klimaatadaptatie (hoe gaan we klimaatverandering tegen en hoe gaan we met die veranderingen om), energietransitie (meer huishoudens aardgasvrij) en circulaire economie. Ons coalitie akkoord is een akkoord op hoofdlijnen. Stichting Natuur en Milieu meet op 10 concrete punten in het coalitieakkoord, dan kom je niet zo ver. Wij vinden dat een vreemde manier van meten. Het is beter om te kijken wat gemeenten al doen aan duurzaamheid en naar de duurzaamheidsplannen (concrete vertalingen) wanneer die klaar zijn’.

 

 

1 REACTIE

  1. Meten is weten, behalve in Amstelveen. Hier leiden metingen alleen maar tot ontkenningen.

    De Stichting Natuur en Milieu meet op concrete punten in het coalitieakkoord. Belachelijk, natuurlijk. Hier tellen alleen mooie woorden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here