© Foto: Jan-Kees Steenman
Zaterdag aanstaande vaart Amsterdam Marketing, samen met NYC & Company, het officiële verkeersbureau / de marketing organisatie van New York City, mee in de Canal Parade, de jaarlijkse promotie-evenement van homoseksuelen (al komen daar de laatste jaren ook andere niet-heteroseksueel geaarde groeperingen bij).
Beide steden hebben, volgens de organisatoren, een voortrekkersrol als het gaat om LGBTQ-rechten. Het thema van de boot is ‘Amsterdam goes New York City’ en legt een link met World Pride 2019, komend jaar een initiatief van New York City. Het is voor het eerst dat de World Pride plaatsvindt in de Verenigde Staten.
Volgend jaar is het precies 50 jaar geleden dat de Stonewall-rellen plaatsvonden, de aanleiding voor het opzetten van de vele roze en regenboogkleurige prides die wereldwijd worden gehouden. De Stonewall Inn, waar de LGTBQ gemeenschap bijeen kwam en altijd werd ontruimd, zorgde voor spektakel toen tegen de politie terug werd gevochten. De boot in Amsterdam vormt het sluitstuk van de Canal Parade en vaart om 16 uur uit.
Volgens directeur Frans van der Avert van Amsterdam Marketing, waarmee ook de gemeente Amstelveen nauw samenwerkt, heeft de LGTBQ-beweging, ondanks de royale aandacht van de laatste jaren, nog een lange weg te gaan.