Amstelveen heeft zich wat de Amstelveenlijn betreft in feite met een kluitje in het riet laten sturen. Van alle oorspronkelijke beloften van Amsterdam kwam niets terecht en de delegatie uit de Amstelveense gemeenteraad (vijf raadsleden) kon er in de zogenoemde Vervoersraad niets aan doen. Dat is de strekking van een artikel in Het Parool, dat een serie wijdt aan de Noord/Zuidlijn, nu de opening daarvan voor de deur staat.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat die tot in Westwijk werd doorgetrokken, waardoor Amstelveners een rechtstreekse metroverbinding zouden hebben met het Centraal Station. Daarmee haalde Amsterdam de subsidie van het Rijk binnen, waarna alle mooie beloften drijfzand bleken. Niks geen snelle verbinding meer met CS, zoals nu door de sneltram 51.

Er mag dan via het belevingscentrum InZicht promotionele informatie zijn over wat de gemeente ten wachten staan door de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn, die communicatie vertelt voornamelijk veel over de toekomst en laat de loze beloften uit het verleden weg. Maar wie omkijkt, ziet dat – zoals soms ook in de gemeenteraad is gezegd – keer op keer in het verleden de verbinding van Amstelveen en Buitenveldert met CS en Amnsterdam-Noord via de metrolijn in het vooruitzicht is gesteld. Tot toenmalig wethouder Wiebes er de stekker uit trok. Amstelveners komen volgend jaar niet verder dan Station Zuid via de Amstelveenlijn, een geenszins doorgetrokken metrolijn Noord-Zuid.

Woordbreuk

“Amsterdam pleegt woordbreuk door alsnog af te zien van het verlengen van de Noord/Zuidlijn. Toch incasseert het stadsbestuur van Amstelveen dat verlies stilletjes”, zegt Het Parool, dat de geschiedenis memoreert en er aan herinnert dat ook het projectbureau Amstelveenlijn in het Stadshart werd gesloten. En ook het naderende einde van tramlijn 51 is door Wiebes aangekondigd. B&W van Amstelveen lijken blij met de € 300 miljoen die voor de nieuwe tram tussen Westwijk en Amsterdam-Zuid zijn gevoteerd. Een verlenging van de Noord-Zuidlijn zou € 800 miljoen kosten, zei Wiebes. D66-er Bart Vink denkt dat het bij € 300 miljoen blijft en gaat ervan uit dat Amstelveen een verslechtering van het tramvervoer wacht. En Amstelveen zwijgt in alle talen, ook over het handhaven van tramlijn 51. Het lot van de grootste gemeente zonder NS-station is bezegeld, denkt Het Parool. Amstelveen verliest haar rechtstreekse aansluiting op het metronet.

 

14 REACTIES

  1. En zo gaat het iedere keer: Geen metroverbinding met CS, geen tunnel voor de A9 en wel uitbreiding van Schiphol.

    Amstelveen heeft geen bestuurders maar volgers, brave doetjes die graag aardig gevonden willen worden, onder leiding van een oud-voorlichter die overal mooi weer speelt.

  2. Dit is toch werkelijk een afgang van het grootste kaliber. Een stad van bijna 90.000 inwoners die weer wat het ov betreft achter het net vist. Eerst alle busverbindingen uitgehold en nu dit weer. En weer door Amsterdam die er wel met de poen vandoor gaat. Dat noemt zich nog een bestuur hier!
    Die voorlichter is geen voorlichter meer , maar eerder een beroepsoplichter.
    Wanneer gaan die 5 leden van onze raad nu eens op hun poot spelen in het meest ondemocratische orgaan wat er hier bestaat; de Regioraad.

  3. Ik ben allereerst zooooo benieuwd naar de reactie van de verantwoordelijk wethouder! En kan Brandes ook ter verantwoording worden geroepen, want dit vraagt om een diepgaand onderzoek. De burgerij is in mijn ogen namelijk zwaar bedonderd!

  4. Het us duidelijk dat Amstelveners het bestuur van hun stad niet in vol vertrouwen kunnen overlaten aan gemeenteraad, college en ambtenaren.

    Er moet een openbaar forum komen waarop inwoners hun wensen, ideeën en klachten zodanig kunnen uiten dat die niet meer genegeerd kunnen worden.

    Dit forum had als zodanig kunnen fungeren, maar Johan Bos voelt kennelijk niet voor de rol van initiator en moderator van het lokale publieke debat.

    Het blijft dus bij éénrichtingscommunicatie over dingen die beter kunnen en moeten in Amstelveen.

    • Is dat dan de functie van de hr. Bos. Hij is journalist en bij dit artikel constateert hij enkel feiten en haalt citaten van het Parool aan. Hij moet juist zijn mening niet geven, dat kan hij wel doen in colomns. U mag nog blij zijn dat hij er aandacht aan besteed, dat zult u bij Amstelveenz niet zien.

      Dit is werk voor politieke partijen ,actiegroepen en individuele burgers, die daar eventueel forums over kunnen opzetten . Maw wat let u? Op dit punt zal ik u volledig steunen.

  5. Ach, App beschouwt persoonlijke meningen, waarin hij zelfs gedachten van anderen meent te kennen, als feiten, waarop hij weer andere (ook persoonlijke) standpunten baseert. Een nogal ridicuul kaartenhuis, maar het mag allemaal van mij, ook al dien ik in zijn ogen het communicatieve éénrichtingsverkeer. Laat maar.

    • Niet zo wauwelen, JB. Mijn meningen zijn gebaseerd op controleerbare feiten en op deugdelijke argumenten. Zo niet, dan kan iedereen mij tegenspreken. Dat heet discussie. Daarvoor bestaat in Amstelveen weinig waardering en dus geen mogelijkheid.

      • Meningen die gebaseerd zijn op feiten blijven nog steeds meningen.

        Gelukkig laat JB zich niet uitdagen door jou, maar heeft hij wel een knop. Jammer dat hij daar niet vaker gebruik van maakt, vooral als mensen onbeleefd worden..

  6. Heb vanmorgen nog even Het Parool gekocht en ga nu verder treuren. Van onze nieuwe lading volksvertegenwoordigers wil ik wel graag een reactie zien. Al hun voorgangers wens ik “veel personeel”.

    Alle moeite van “Praat met de Raad” bijeenkomsten, inspreken op commissievergaderingen enz. ten spijt moet ik helaas constateren dat dit allemaal zonde van de tijd is geweest. Luisteren naar de burger, waarom … ???

    Ik begrijp niet waarom al die zogenaamde expats uitgerekend HIER willen komen wonen.
    Hindernissen om in/uit de grote stad te komen, lawaai, stank en vervuiling van Schiphol en de A9, hoge woon- en (privé) onderwijs lasten noem maar op.

    We kunnen nog terug zolang er nog geen schop in de grond is gegaan !
    Dus nieuw college, nieuwe Raad laat van u horen en bewijs dat u het waard bent om ons burgers te vertegenwoordigen.

  7. Het bewuste artikel in het Parool brengt mij zwaar aan het twijfelen over de kwaliteit van dit college en deze gemeenteraad en of zij het waard zijn om ons te vertegenwoordigen. Het feit alleen dat het nu al bekend is dat geen van beide zullen reageren op deze ‘aantijgingen’ in de krant, zegt mij voldoende. Of krijgen we toch nog weerwoord uit het gemeentehuis?

    • Niemand vanuit de gemeente reageert ooit op aantijgingen, sterker nog ze doet alsof klachten er niet toe doen. Betekent dus, dat de kwaliteit van Wethouders in deze gemeente beneden alle peil is. Ze chatten blijkbaar liever dan ons vertegenwoordigen. Wat ik nog erger vind, is dat wij hun betalen om ons te vertegenwoordigen. Maar goed, is al jaren zo en er verandert niks. En nee, u zult geen weerwoord vanuit het gemeentehuis krijgen.

  8. Frank, een openbaar forum voor publiek debat functioneert het best in combinatie met een onafhankelijk medium waarin betrouwbare berichten en prikkelende opinies staan.

    Discussies worden door beide gestimuleerd. JB kan beide leveren en er verder alleen op toezien dat in de reactie- en discussieruimte de regels van wet en gebruiksvoorwaarden niet worden geschonden.

    Dat lokale politici, bestuurders en media het publieke debat niet aanmoedigen, duidt op onzekerheid en angst.

  9. Maling aan de gewone burger en aan de democratie is echter de belangrijkste reden waarom er geen lokaal forum voor publiek debat is.

    College, raad en journalisten denken het allemaal beter te weten dan de mensen die dagelijks worden geconfronteerd met wat er voor (maar zonder) hen is bedacht en besloten.

    Ondanks internet krijgen burgers dus geen gelegenheid om hun wensen, suggesties en klachten te uiten en daarover te discussiëren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here