Hoewel volgens de bonden maar vijftien procent van de bussen vandaag(woensdag) wegens een landelijke staking in het streekvervoer, ligt dat volgens Connexxion toch anders. Dat neemt niet weg dat het openbaar vervie in Amstelveen gebrekkig is en boordevol vertragingen zit.
Bij Connexxion zijn in alle regio’s is 25 tot 40 % van de bussen uitgereden naar diverse bestemmingen, zegt het bedrijf. Voorzitter Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers penbaar Vervoee (VWOV) meldt dat overal in het land chauffeurs toch rijden die zich eerder aansloten bij de staking.
Toch bleef het busstation vanmorgen goeddeels leeg, zo bleek uit beelden van de NOS, die er een cameraploeg neer zette. Op de website van Connexxion wordt gewaarschuwd voor gebrekkig functioneren – grote vertraging en rituitval – van de lijnen 300 (stopt ook op P5 en P40 op Schiphol), 340, 346, 347, 357, 397, Schiphol (net): 180, 185, 190, 191 (rijden in twee richtingen van P30 via o.a. Plaza, P40, P5/Elzenhof, Knooppunt Schiphol Noord en Stationsplein, Schiphol Oost).
Geen begrip
De VWOV zegt geen enkel begrip voor de staking te hebben. “We zien dat er in de top van vakbonden geen heldere regie zit op het proces”, meldt zij. “Chauffeurs zijn loyaal aan de bond, maar weten inmiddels ook niet meer waar ze aan toe zijn. Op verzoek van de vakbonden zijn er eerder bemiddelaars gekomen. Terwijl die nog niet eens begonnen waren, werd gelijktijdig een staking voor onbepaalde tijd aangezegd door de FNV. Toch kwam er na een eerste verkenning een voorstel. De werkgevers wilden tijd om dat voorstel van de bemiddelaars door te rekenen. Daarop meldden de vakbonden dat de staking dan door zou gaan. De werkwijze van de bonden lijkt allemaal te gaan om interne ruzies en wie het laatste woord en de macht heeft. Dat gaat over de rug van onze reizigers.’
De VWOV vertegenwoordigt de bedrijven Arriva, Connexxion, EBS, Keolis Nederland en Qbuzz.