Rob Ellermeijer

De bewering van voorzitter Ben Jonker van Wijkplatform Bankras-Kostverloren, voormalig fractieleider van het CDA in de gemeenteraad, dat de Olympiadelaan op grond van gemeentelijke beloften aan bewoners van dure huizen verkeersluw wordt gehouden, is onjuist. Dat zegt wethouder Rob Ellermeijer van Verkeer in een brief aan de gemeenteraad.

In een vergadering van de wijk, waar Jonker zei dat B&W zich nu eenmaal aan gedane beloften moeten houden, drongen diverse bewoners aan op openstelling van de laan, omdat zij verkeersoverlast vreesden op de Oranjebaan tijdens de werkzaamheden aan de A9, als de afslag mij het Stadshart wordt afgesloten.

Ook de Marathonlaan (bij de Brandweerkazerne) zou moeten worden opengesteld voor verkeer richting Amstelveen-Noord en Buitenveldert, vonden sommige bewoners. Joop de Jong van hen is al maandenlang met de zaak bezig en meldde dat een ambtenaar hem vertelde dat de Olympiadelaan wegens afspraken met bewoners daar nu eenmaal niet open kon. B&W komen in een brief aan de gemeenteraad met een andere lezing. Ellermeijer zegt om onrust in de wijk te voorkomen geen voorstander te zijn van doorgaand verkeer door Bankras-Kostverloren, een lezing die evenwel op dit moment voornamelijk op de Olympiadelaan slaat en geenszins op bijvoorbeeld Van Heuven Goedhart- en Eleanor Rooseveltlaan.

Hoofdwegen

B&W ontkennen afspraken met bewoners. Maar doorgaand verkeer hoort volgens B&W thuis op het hoofdwegennet. “Dat is ook de reden dat wij in 2003 een verkeersbesluit hebben genomen om doorgaand verkeer onmogelijk te maken door middel van drie bussluizen op de Olympiadelaan”, schrijft Ellermeijer in de brief aan de raad. “In de berichtgeving (verslaggeving van de vergadering via amstelveenblog.nl, red.) is gesuggereerd dat in de koopcontracten van bewoners aan de Olympiadelaan een clausule is opgenomen die ten grondslag ligt aan bovengenoemd verkeersbesluit. Dat is niet het geval. Het verkeersbesluit is genomen om te voorkomen dat de wijk Bankras-Kostverloren wordt belast met doorgaand verkeer.”

Extra rijstroken

De wethouder wijst er op dat om verkeersoverlast op de Oranjebaan te voorkomen de komende jaren maatregelen worden getroffen, waaronder het aanbrengen van extra rijstroken en opstelstroken en het aanpassen van de verkeersregelinstallaties. In de vergadering van het Wijkplatform werd overigens gezegd dat het nú al in spitsuren een drama is op de Oranjebaan. “Die extra rijstroken mogen dan wel heel snel komen, want het wordt alleen maar erger”, werd er betoogd.

B&W zeggen over de extra rijstroken in maart 2018 een overeenkomst te hebben gesloten met Rijkswaterstaat. “Het wijzigen van de verkeersfunctie van de Olympiadelaan hoort niet tot dit pakket. Wel overwegen wij de calamiteitenverbinding in de Marathonlaan achter de Brandweer tijdelijk (gedurende de afsluiting van de toe- en afrit A9 oostzijde Keizer Karelweg in de periode 2021 t/m 2024) open te stellen voor het verkeer. Het verkeer uit de wijk Bankras-Kostverloren heeft dan een tweede mogelijkheid om de wijk te verlaten richting Oranjebaan als blijkt dat het verkeer op het kruispunt Oranjebaan-Camera Obscuralaan onvoldoende doorstroomt.”

Over eventuele openstelling van de Marathonlaan – en zo ja, voor welk verkeer –  hebben B&W nog geen besluit genomen.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.