In het Stadshart startten wethouder Herbert Raat en Marlou Molenaar van dat winkelcentrum de landelijke verkiezing van het schoonste winkelgebied. Daar doen in totaal 576 winkelgebieden in 122 gemeenten aan mee. In Amstelveen behalve het Stadshart ook de wijkwinkelcentrum Middenhoven en winkelstrip Amsterdamse weg. De actie is op touw gezet door Stichting Nederland Schoon.

Raat en Molenaar spoten de laatste letter van de tekst ‘Samen houden we het hier schoon’, in zogenoemde Green Graffiti voor een van de ingangen van het centrum.

Voor alle deelnemers aan de verkiezing was er ook een bordje waarin kopers welkom

Vlnr: Martijn van Weert (NederlandSchoon), Wethouder Herbert Raat, Hans Gort (Koninklijke Horeca Nederland), Marlou Molenaar (Stadshart Amstelveen), Hans de Groot (Voorzitter VCP) en Sytze Huisman (Bijenkorf). Bron: Annemieke Kok

worden geheten, maar daarop staat ook: ‘Wij houden het hier schoon’. En wie er uit gaat wordt geconfronteerd met de tekst: ‘Tot ziens in onze schone winkelstraat’.  De bordjes werden uitgereikt aan een groot gezelschap hotemetoten, zoals de voorzitter van de winkeliersvereniging en een bestuurslid van Koninklijke Horeca Nederland.

Schouw

Doel van de stichting is de buitenruimte schoon te houden, vertelde projectleider Martijn van Weert. Het Stadshart was gekozen omdat daar openbare ruimte en binnenruimte als het ware in elkaar overgaan, in elk geval dicht bij elkaar komen, vertelde hij. Overigens houdt de stichting er binnenkort een schouw, waarvoor ook Raat is uitgenodigd. Die voelde wel iets voor het groen verven van afvalbakken, die nu rood zijn. Volgens Van Weert roept rood op tot niet doen en groen juist voor wél het afval in de bak doen. Maar ook fietsen die rommelig zijn geparkeerd en onkruid veroorzaken een niet ‘schoon’ gedrag bij mensen, zei hij.

In het centrum heeft men overigens een fantastische schoonmaakploeg, vertelde voorzitter Hans de Groot van de winkeliersvereniging. Ook dat men al winkelend doorgaans wel schoonmakers voorbij ziet komen, stimuleert goed gedrag, zei hij. “En vrijdag is hier een markt. Als die is afgelopen zie een enorme troep op het plein, maar de gemeente zorgt ervoor dat je kort daarna vrijwel geen papiertje meer ziet.”

Doeken

Volgens Herbert Raat doet de gemeente er alles aan om winkelcentra en openbare ruimte schoon te houden. Hij wil dat bij verbouwing van panden met doeken eromheen al wordt aangegeven hoe het er daarna uit zal zien. “Wij denken erover alleen vergunning te gaven als die doeken er komen.”

Nieuw is bij de verkiezing dit jaar de zogenoemde Green Graffiti, die in het Stadshart voor het eerst bij een ingang (op de Rembrandtweg) werd aangeboden. Het is een slogan die in een sjabloon wordt gespoten. Wethouder Raat overhandigde aan een aantal ondernemers het welkomstnordje.

Onderzoek

Veertig gemeenten doen dit jaar voor het eerst mee aan de verkiezing. NederlandSchoon trekt de komende maanden door het land voor een uitgebreid onderzoek, waarbij het winkelend publiek wordt gevraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden. Daarnaast meten observatieteams de schoonheidsgraad van elk gebied. Op 30 oktober 2018 wordt de winnaar bekendgemaakt.  Voor meer informatie: www.nederlandschoon.nl.

Schoonboodschap

NederlandSchoon wenst met de verkiezing de samenwerking tussen gemeenten, ondernemers en beheerders te stimuleren. Een schoon winkelgebied straalt meer gastvrijheid uit, zegt de organisatie. ‘Het winkelend publiek voelt zich hierdoor meer welkom, en daar heeft de ondernemer baat bij.’

Nieuw dit jaar is de Green Graffiti, waarmee elk winkelgebied middels milieuvriendelijk stoepkrijt met een opvallende boodschap kenbaar kan maken deelnemer te zijn van de verkiezing. Daarnaast biedt NederlandSchoon de ondernemers dus een welkom-bordje aan, dat zij in de winkelruit of -deur kunnen ophangen. Op dit bordje wordt aangegeven dat de winkelier ‘open en schoon is’ en op de achterzijde wenst de winkelier het publiek een ‘tot ziens in onze schone winkelstraat’.

Gastvrij

Volgens directeur Helene van Zutphen van NederlandSchoon onderstreept de stichting met Green Graffiti en het welkom-bordje de wisselwerking tussen schoon, gastvrij en welkom.

Volgens Hans Gort van Koninklijke Horeca Nederland en eigenaar van Febo aan de Rembrandtweg zijn ondernemers in Stadshart Amstelveen trots dat de kick-off van de Schoonste Winkelgebied Verkiezing bij hen plaats vond. “De uitstraling van je winkel stopt niet bij de voordeur. Het is het totaalplaatje dat zorgt voor een prettig verblijf.”

Schoon houdt schoon

Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten actief inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. De winnaar van de vorige editie was Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond.

 

 

9 REACTIES

  1. Waarom staan er,op die foto niet wat mensen die werkelijk het Stadshart schoonhouden? Nu is het weer een PR stuntje geworden.

  2. Wellicht kan Amstelveen zelf het goede voorbeeld geven en die gekke gekleurde strepen weghalen die even verderop op het wegdek zijn gekliederd. En dan laat ik op dit moment eventueel commentaar op de wijze waarmee deze actie wordt gestart maar even achterwege.

  3. Mijn hemel, weer vier jaar foto’s van Raat bij iedere onbenullige gelegenheid.

    Om het Stadshart sxchoon te houden zijn in de eerste plaats grotere afvalbakken nodig en natuurlijk strengere handhaving van het verbod op moedwillige vervuiling door afval op straat te gooien. Tsja, handhaving..

  4. De sigarettenpeuken in de ‘rookvrije zone’ bij de ingang van bieb/Venstra tonen het verschil tussen Raats PR en de werkelijkheid. Wie herinnert zich niet de foto van de glunderende wethouder die het rookverbod op die plek instelde? De lokale media werkten graag mee.

    De aangeplakte verbodsbordjes waren echter al snel afgescheurd en de tegels met het verbodsteken worden straal genegeerd door tevreden rokers. Handhaving op z’n Amstelveens.

  5. CeeBee, Links op de foto zie ik geen journalist maar wel Johan Bos, blogger annex spreekbuis van Raat.

    Onafhankelijke journalisten dienen zich te houden aan journalistieke codes, regels en voorwaarden, waaronder een redactiestatuut en hoofdredactioneel toezicht.Hun functie is het geven van onafhankelijke informatie en het kritisch volgen en beoordelen van de machten die het maatschappelijke leven beïnvloeden.

    Hiermee wil ik niets afdoen aan de waarde die een kritische blogger kán hebben voor de lokale democratie, zeker als die niet goed functioneert bij gebrek aan onafhankelijke lokale media.

    • Je wordt bijna misselijk van de foto’s van ons Mem Raat. Of nee ons Heit Raat. Een blog zoals deze, is niets meer en minder dan een doorgeefluik. Meer kan je niet verwachten. Dat de heer Bos er nog iets aan doet is alleen maar te prijzen. Maar het blijft behelpen. Onafhankelijkheid in verslaggeving is maar een enkeling gegeven. Zelfs NRC en VK zijn tegenwoordig propaganda voor VVD en co geworden. En lokale journalistiek bestaat niet meer.
      Daarvoor moet je naar het buitenland. NOS idem dito, al onze talkshows zijn geprogrammeerd en onze kinderen een product van het nieuwe propagandaniveau van de Ruttes en co. Waar Raat ook weer product van is. Die man weet niet beter, leeft in zijn eigen tunnelvisie. Heft zijn hoofd naar de fotograven. En denkt dat iedere VVD kiezer weer gelukkig is met zijn hoofd voor de camera.

    • Wat ik wel eens zou willen weten, wanneer was de heer Bos journalist en wat heeft hij als journalist toegevoegd aan het Amstelveense? Behalve blogs?

  6. Viespeuken en rommelkonten trekken zich niets aan van schoonacties. Die gooien hun verpakkingen, blikjes, patatbakjes met mayo en sigarettenpeuken gewoon op straat. Er is niets wat wethouder (nou ja) Raat daartegen kan en wil doen. ‘Dat is niet de stad die wij willen,’ liet hij destijds optekenen toen hem beleefd om betere handhaving was verzocht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here