Meer woningen en hoogbouw, het ‘herijken’ van de bijdragen aan P60 en het Cobra Museum, minder internationale bedrijven naar Amstelveen halen en eindelijk een visie ontwikkelen over waarmee Amstelveen nou eigenlijk toeristen wil trekken. Het zijn maar enkele punten uit het nieuwe coalitieakkoord, dat trouwens veel bevat waar de gemeente al mee bezig was. Minstens de helft van het te bouwen aantal woningen moet in het middeldure huur- en koopsegment komen, waarbij ook het college ook aandacht zegt te schenken aan het lage middeldure huursegment (€ 710 tot € 900).

Verkoop van sociale huurwoningen wordt door de gemeente gestimuleerd, maar daar moeten dan wel weer nieuwe voor komen om het bestand in die categorie op peil te houden. De veelal tot nu toe gepropageerde ombouw van kantoren naar woningen krijgt wat minder aandacht, omdat er door omgeslagen economie nu weer kantoren nodig zijn. Maar daar staat tegenover dat B&W zich wel in de richting van het rijk blijven beijveren om kantoren in Kronenburg om te bouwen om daar 2500 extra studentenwoningen bij Uilenstede te krijgen. Die ontwikkeling werd door het Rijk afgewezen op grond van het Luchthaven Inrichtingsbesluit.

Het bedrijventerrein Legmeer wordt een woon- en werkgebied, waartoe overigens al onder het vorige college van B&W was besloten. Men projectontwikkelaars willen B&W over te bouwen woningen vooraf afspraken maken over de toewijzing aan bepaalde doelgroepen. De regelgeving wordt aangepast om speculatie tegen te gaan en de betaalbaarheid voor langere termijn te garanderen.

Cultuur bedrijfsmatiger

Van de grote culturele instellingen verwacht de coalitie dat die bedrijfsmatiger gaan samenwerken. Overigens verdwijnt de contractuele verplichting met het Cobra Museum dat jaarlijks met ongeveer 1,2 miljoen euro te subsidiëren, waardoor het enkele jaren geleden ook buiten schot bleef toen andere culturele instellingen moesten bezuinigen. Zowel aan het museum als aan P60, waarvan de subsidie eerst werd verhoogd, denkt de gemeente meer projectmatig te gaan subsidiëren en nieuwe initiatieven te stimuleren.

Schiphol

Het college zegt de luchtkwaliteit te willen verbeteren, zwaar vrachtverkeer uit sommige wijken te willen tegengaan en eindelijk concreter namens Amstelveen over Schiphol te willen meepraten. Terwijl het de betekenis van de luchthaven voor economie en werkgelegenheid ziet, vindt het dat die wel gelijk moeten opgaan met de leefbaarheid. “Eventuele groei van Schiphol kan alleen in balans met maatregelen waarbij aantoonbaar is dat de overlast door geluid en luchtvervuiling niet toeneemt”, staat er in het akkoord. “We willen de Amstelveense stem herkenbaar door laten klinken aan de tafels waar wordt besloten over het gebruik van banen en groei van Schiphol. Het aantal vluchten nadert de overeengekomen 500.000 in rap tempo. De toenemende druk op Schiphol zou verdeeld moeten worden over verschillende vliegvelden in het land.”

Nieuwbouw moet sowieso duurzame – niet fossiele – energie krijgen, maar ook wil het college alle al bestaande huizen ‘los van gas’ hebben. “We gaan investeren in een circulaire economie, de stad moet in 2040 onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen; de gemeentelijke organisatie streeft ernaar om in 2030 fossielonafhankelijk te zijn.”

Oude  Dorp

Rondom het Oude Dorp wil het nieuwe college de bedrijvigheid stimuleren en daar het aantal kleinschalige evenementen uitbreiden. Dat geldt trouwens ook voor het Amsterdamse Bos en het Stadshart. “Het aantal grootschalige evenementen blijft gelijk en wordt beter gespreid over het festivalseizoen. De geluidsoverlast moet daarbij aanvaardbaar blijven. Het internationaal en regionaal toerisme neemt toe. In de visie op toerisme en recreatie kiezen we welk segment van de groei we naar Amstelveen gaan trekken.”

ICT

Hoewel de coalitie beseft in het digitale tijdperk te leven, waarin de roep om digitalisering ook van de kant van de burgers steeds groter wordt, denkt zij met de ontwikkeling van de gemeentelijke ICT, waarvan de kennis binnen het raadhuis onvoldoende is, nog wel even bezig te zijn. “Wij kunnen niet van vandaag op morgen alle faciliteiten digitaal aanbieden. Eerst moeten we de digitale basis op orde brengen. De gemeente wil geen voorloper zijn maar kiest er wel voor om met de tijd mee te gaan. Daartoe is investering in hardware, software en ontwikkeling van de organisatie cruciaal. Alleen bewezen effectieve ICT-investeringen worden doorgevoerd. Zorgvuldigheid en realisme staan voorop”, melden B&W in hun programma.

Journalistiek

Om beter te communiceren wil de coalitie onder meer extra geld beschikbaar stellen voor een onafhankelijk fonds voor de lokale journalistiek. Verder gaat zij goed bekijken aam welke regionale samenwerkingsverbanden zij wel en niet blijft deelnemen. “Als de samenwerking effectief is zetten we deze voort. Een voorwaarde hierbij is dat er voldoende democratische legitimatie is.” Een daarmee gebruikt de coalitie een kreet die door ex-raadslid Harry van den Bergh (PvdA) is geïntroduceerd. Hij wist dat die democratie in de regio niet of nauwelijks is gegarandeerd, omdat in het ene geval gewoon bestuurders de dienst uitmaken en in het andere Amstelveen weliswaar vijf raadsleden mag leveren, maar er daarmee geen duidelijke politieke vertegenwoordiging in de regioraad bestaat.

4 REACTIES

  1. Toerisme
    Geen dagjesmensen die alleen lucratief zijn voor een bepaald soort horeca maar die onze gemeente meer kosten dan opleveren. Liever toeristen aantrekken die Amstelveen gebruiken als uitvalsbasis ivm haar goede verbindingen met openbaar vervoer en dan ontdekken dat zij hier ook prima kunnen wandelen, winkelen en eten.

    Woningbouw
    Omdat er nu weer kantoren nodig zijn, had die tunnel voor de A9 er natuurlijk moeten komen. Daarbovenop hadden sportvelden en andere publieke voorzieningen kunnen komen. Op de vrijkomende locaties hadden woningen en kantoren kunnen komen. Het was buitengewoon kortzichtig om de A9-tunnel te torpederen. De verbrede open verkeersgoot is slecht voor de luchtkwaliteit, de leefbaarheid en de centrumfunctie van Amstelveen.

    Cobra Museum
    Het Cobra Museum functioneert niet in zijn huidige opzet. Het staat bovendien op een ongelukkige plek. Sloop die small ’taartpunt’ (die nauwelijks ruimte biedt voor een paar schilderijen) en maak daar een korte toegangsroute voor de loadingdocks van het winkelcentrum Stadshart. Dit ontlast de drukbewoonde GvP-weg, Rembrandtweg en Galerij. Aan P60 is natuurlijk ook het nodige te verbeteren, maar wij komen er graag.

    Luchtkwaliteit
    De luchtkwaliteit kan alleen worden verbeterd door vervuilend auto- en vliegverkeer in, langs en over Amstelveen te verminderen en door op te treden tegen luchtvervuilende, lawaaiige, hinderlijke en lawaaiige scooters die nog steeds in het winkelcentrum Stadshart en over het voetpad langs Bieb/Ventra scheuren.

    Schiphol
    Het vliegverkeer moet in de eerste plaats worden verminderd door vliegen minstens net zo zwaar te belasten als andere vormen van mobiliteit en transport. Liefst nog zwaarder belasten want vliegen is het meest energieverspillend, luchtvervuilend, lawaaiig en klimaatopwarmend. Het streven naar onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen is in strijd met afhankelijkheid van Schiphol.

    Evenementen
    Zolang het gemeentebestuur geen begrip heeft voor de last die omwonenden hebben van lawaaiige evenementen, moet het aantal daarvan niet vermeerderen.

    Het ICT-schandaal
    “De coalitie denkt nog wel even bezig te zijn met de ICT.” Dat is een wel erg huichelachtige aanduiding van de kostbare achterstallige puinhoop die de vorige coalitie onder leiding van Herbert Raat (VVD) heeft achtergelaten. Raat had natuurlijk om die reden moeten opstappen in plaats van door mogen gaan met zijn geblunder. “Eerst moet de digitale basis op orde worden gebracht. De gemeente wil geen voorloper zijn maar kiest er wel voor om met de tijd mee te gaan. Zorgvuldigheid en realisme staan voorop,” zegt Raat nu. Voorlichters zijn oplichters. Niemand durft Raat echter tegen te spreken en aan te pakken.

    Communicatie en democratie
    Voor een betere communicatie tussen gemeente en burgers moet er een onafhankelijk, open, eerlijk en betrouwbaar forum voor publiek debat komen, liefst in samenhang met een dito journalistiek medium. Alleen dan krijgen de politieke, bestuurlijke en journalistieke machten de kritiek en tegenspraak die een (lokale) democratie transparant, evenwichtig en rechtvaardig houden volgens het principe van ‘checks and balances’.

  2. Er moet meer geld naar de communicatie. Maar hoeveel voorlichters heeft het stadhuis al in dienst met bijkomende salarissen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.