Veertig of vijftig jaar geleden hebben zij hun rijbewijs gehaald. De opfriscursus, waarvoor keer op keer enkele tientallen senioren naar het raadhuis komen, is dus geen overbodige luxe, zei verkeerswethouder Rob Ellermeijer (foto boven) woensdag 8 mei aan het begin van één ervan. Zo’n leergang bestaat uit twee dagdelen plus een gratis rijtest (in eigen auto of een leswagen) voor degenen die zich ook voor dat laatste onderdeel opgeven.
Niet alleen de verkeersregels hebben de laatste decennia veranderingen ondergaan, het is ook veel drukker geworden op de weg, constateerde Ellermeijer. De gemeente organiseert in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland (VVN), vertegenwoordigd door Joss Tabak, geregeld de cursus. Die wordt gegeven door Erwin Veenboer, rijschoolhouder met diverse vestigingen, freelance docent bij VVN en naar bleek een boeiende educatieve spreker, die op de vele veranderingen sinds het examen van zijn senior leerlingen inging.
Lijnen
Er is bijvoorbeeld een totaal nieuwe belijning gekomen, borden zijn veranderd en van oudere de omschrijving. “Er veranderen ongeveer tien regels per jaar”, hield Veenboer zijn 33 leerlingen voor. Grote wijzigingen ziet men wel op tv, maar kleinere blijven voor velen verstopt. Belangrijk is het uit 1991 daterende veranderde wegenverkeersreglement. “De auto, de weg en de regels zijn veranderd”, zei Veenboer, die een lawine van borden en situaties voor zijn publiek presenteerde. Gelukkig kreeg ook iedereen een boekje mee om na te slaan.
Weggebruikers
Ook voetgangers zijn sinds enkele decennia bijvoorbeeld weggebruikers, met wie rekening moet worden gehouden (bij voorbeeld doordat zij als recht doorgaand verkeer worden beschouwd), maar weer niet bestuurders zijn, want daarvoor komen alleen degenen in aanmerking die een vervoermiddel met motor bedienen. Andere verandering: Men mocht vroeger niet en tegenwoordig wel tegen de rijrichting in (dus links) parkeren. Onder bestuurders van motorvoertuigen valt weer niet de scootmobiel, die als gehandicapten voertuig wordt beschouwd (ook al zit er geen gehandicapte op) en waarvoor geen rijbewijs nodig is, zoals voor een bromfiets en brommobiel.
Gevaarlijk
“Alles wat gevaarlijk of hinderlijk is, is verboden”, zei Veenboer verder, die ontzettend veel informatie gaf over parkeren, borden (vierkante – met uitzondering van de matrix gegevens boven een snelweg – hebben een adviesfunctie, ronde een gebod of verbodsfunctie), strepen op de weg, maximum snelheden, inhalen (altijd links) en verkeerslichten gaf. Om maar enkele onderdelen te noemen. Namens de gemeente sprak ook ambtenaar voor verkeerseducatie de senioren toe. Hij beval vooral het uurtje gratis rijden bij hen aan. “En daarin is uw agenda leidend”, zei hij.