Dat op het raadhuis afdelingen langs elkaar heen werken, de komst van de (voor € 1,25 miljoen door de gemeente gesubsidieerde) internationale school Amity in het ‘Van Leer’-gebouw aan de Amsterdamseweg een bedrijf daar verdreef, een bouwkeet voor een winkel werd geplaatst en de totale afwezigheid van openbare toiletten winkeliers een doorn in het oog blijft, ontdekte wethouder Floor Gordon van Economische Zaken toen zij maandagmorgen het bedrijfsleven indook. “Wij zijn als gemeente wel goed in oplossen van problemen, maar ik wil die liever voorkomen.”
Zij bezocht in gezelschap van directeur Darshan Sloot van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) onder meer het kantoorgebouw aan Gondel 1, waar 40 bedrijven zijn gevestigd en het personeel binnenkort de halte van lijn 51 moet missen, die tot verdriet van B&W ook met de komst van de Amstelveenlijn wordt opgeheven. Even leek het er op dat het gebouw zou worden getransformeerd tot woonruimten, maar het is bij nader inzien toch blijven staan. Gordon zet, naar zij zegt, weer de rem op de ombouw van kantoren, omdat die – nu de economische crisis voorbij is – weer hard nodig zijn in de regio. Zij gaat er niet vanuit dat de volgende neergang al weer voor de deur ligt. “Je maakt je eigen crisis als je daarin gelooft”, zegt ze.
Praktijk
In de praktijk horen wat onder ondernemers leeft, is toch een tikje anders dan louter achter een bureau op het raadhuis besluiten voor hen nemen. Daarmee werd Gordon bijvoorbeeld geconfronteerd in Winkelcentrum Kostverloren, waar het bestuur van de winkeliersvereniging – behalve over de afwezigheid van openbare toiletten – het nogal ridicuul vond dat er vergunning was afgegeven voor een neer te zetten bouwkeet vlak voor een winkel. Maar de ambtenaren die de vergunningen afgegeven zijn nou niet bepaald degenen die ter plekke komen kijken, wist Gordon. Of de winkeliers maar met Economische Zaken willen bellen als zich weer zoiets voordoet.
Moeilijk OV
Verhuur van het in eigendom van de Maarsen Groep zijnde kantoorgebouw aan Gondel werd tot nu toe geregeld door Color Business Centers, maar gaat per 1 april naar de eigenaar zelf, in samenwerking met DGB Facility Group. Maarsen streeft vooral naar grotere bedrijven, die complete verdiepingen kunnen huren. Maar de kleinere huurders mogen er allemaal blijven zitten, werd gemeld. Intussen wordt Gondel wel moeilijk met openbaar vervoer bereikbaar. Het lijkt nooit meer zo gemakkelijk te worden als het nu is. Die bereikbaarheid is een zaak van licentiegever Vervoersregio en het GVB, maar leidt tot een voortdurende strijd voor het Amstelveense college van B&W, bleek uit de verzuchtingen van de wethouder.
Amity
Ook CEO Bas Hertz (foto boven links) van DGB heeft er blijkbaar moeite mee
dat het lastiger wordt zijn toko met openbaar vervoer te bereiken. Hij ziet het aantal geparkeerde auto’s in de nabije toekomst stijgen. De verhuizing van zijn bedrijf van de Amsterdamseweg naar Gondel leverde naar zijn zeggen veel ‘negativiteit’ op. Er is zelfs een door DGB aangespannen proces geweest. “Dat hebben wij gewonnen, maar we besloten toch daar weg te gaan.” Om plaats te maken voor Amity dus. Reactie van Gordon: “Dat heb ik nooit geweten.” Zij zegt meer contacten te willen met het bedrijfsleven. Dat moet haar weten te vinden.
Houden van
Hertz lijkt niet bepaald de gemeentelijke deur te hebben plat gelopen en voelt
zich eigenlijk niet emotioneel verbonden met Amstelveen. “Ik moet van die plaats gaan houden, anders ben ik zo vertrokken.” Dat geldt volgens hem misschien ook voor anderen die er werken. De gemeente bezig de buitenwereld naar binnen te halen, maar het zo logisch moeten zijn dat die gewoon vanzelf al binnen zit, bleek uit het betoog van Hertz.
Verlengstuk van HR
Hij is intussen druk doende, onder meer via een renovatie, het kantoorgebouw aan Gondel voor degenen die er werken aantrekkelijker te maken. “Een plek waar mensen van moeten gaan houden”, zegt hij. Onder meer wordt het restaurant ook voor de omgeving bereikbaar. DGB verleent facilitaire diensten, die zich uitstrekken van beveiliging tot goede restaurants en van schoonmaak tot receptie. Ziet zijn onderneming eigenlijk als een verlengstuk van Human Resources (personeelsbeheer). “Wij willen mensen binnen halen en talent behouden voor de toekomst, op een gave locatie. De meeste bedrijven beschouwen facilitaire diensten als een kostenpost, maar wij richten ons op een ander segment. Op ondernemingen die supergoed willen zijn gefaciliteerd voor hun medewerkers. Daarvoor werken wij ook met lokale ondernemers die bijvoorbeeld de catering voor Japans eten verzorgen. In ons restaurant rouleren wij hen ook. Wij zeggen eigenlijk: Waardeer je eigen mensen eens.”
Hotel
In het pas gereed zijnde Cityden hotel aan de Van Heuven Goedhartlaan, nog omgeven door bouwactiviteiten voor kantoorpanden, worden 89 appartementen verhuurd, met een oppervlakte van 25 tot en met 80 vierkante meter. Er is een overeenkomst gesloten met eigenaar Yisheng Development voor de exploitatie. Het zou in oktober al officieel open gaan, wordt intussen gebruikt door hotelgasten, maar mede doordat de bebouwing er omheen nog niet klaar is, werd de officiële openingsceremonie even uitgesteld, meldt directeur Peer Aldenhoven. “Wij zijn aan het proefdraaien.”
Het is een verrijking voor het in ontwikkeling zijnde Stadshart, voegt Gordon daaraan toe. “Wat er speelt bij de bedrijven, willen we als gemeente ook graag horen. Vaak horen wij het te laat als er problemen zijn.” Zij wil die liever voorkomen, door tijdig geïnformeerd te zijn, zegt ze.
Koks schaars
In het hotel een groot restaurant, wat een gebrek aan goede koks op de arbeidsmarkt met zich meebracht. Er blijkt er nu onder meer één uit Mexico te zijn gehaald. Het appartementenhotel in het Stadshart biedt bijzondere ruimten aan, gericht op de zakenmarkt, waar men zich vooral ‘thuis’ moet voelen. Desnoods met gezin. De 89 appartementen omvatten bijvoorbeeld een keukenvoorziening en (behalve de goedkoopste) aparte huis- en slaapkamers. Bij de omvangrijkste zijn er van de laatste zelfs twee en kan men in de huiskamer van de bank daarin ook een slaapbank maken. “Wij zitten tussen de reguliere hotels en de huisvesting van expats in, maar verhuren wel per nacht. Er zijn diverse types expats. Sommige blijven lang, andere kort. En ook de gebieden waarop zij werkzaam zijn verschillen. Op dit moment komen er veel kenniswerkers uit India.”
Het hotel ligt bij het kantoorcomplex Garden, vanwaar de exploitanten ook aanloop voor het restaurant verwachten. “Dit wordt steeds meer onderdeel van het Stadshart”, zegt Gordon. De hoteldirectie denkt overigens wel dat bedrijven die naar Amstelveen willen komen, in een (te) laat stadium nadenken over de vraag waar zij de medewerkers gaan huisvesten.
Toilet
Winkelcentrum Kostverloren barst zo langzamerhand van de horeca. Gordon liet weten dat de gemeente geen invloed heeft op de branches die zich er vestigen. En als een pand leeg komt, kan men de eigenaar niet beletten dat aan de eerste de beste belangstellende daarvoor te verhuren. Behoudens dingen die in het centrum wel goed gaan (men heeft er onder meer een BIZ) waren er maandag nog wel de nodige wensen. “Wij willen het centrum van de BIZ uit wat gezelliger maken”, meldde het bestuur van de winkeliersvereniging. Een wens is onder meer een afvalregeling voor de gezamenlijke winkeliers, zodat niet elke ondernemer dat voor zichzelf moet doen. En, zoals gezegd, het openbare toilet blijft hoog op de verlanglijst van de winkeliers staan. “Nu is het er niet en wij worden er wel op afgerekend”, zei een van hen.
Merkspace
Aan het einde van de bedrijventour werd een bezoek gebracht aan businesscenter Merkspace Kronenburg aan de Prof. W.H. Keesomlaan in Amstelveen. Daar werd gesproken met Head of Sales & Operation Gil Yarden. Dit bedrijf bleek nog veel ruimte te hebben voor ondernemers. Men kan er een werkplek of een complete ruimte huren, per dag of (ruimte) langer. En er zijn vergaderruimten natuurlijk. Men kan er ook samenwerken met andere ondernemers in een open ruimte. Samen met het Ammonite Hotel heeft Merkspace een shuttlebus voor een snelle verbinding naar de tramhalte en wordt het restaurant in Merkspace-gebouw gerund door Ammonite.
Amstelveen is straks de enige stad ter wereld zónder halte ‘Stadscentrum’. Dat centrum wordt tegelijkertijd volgebouwd met appartementen, hotelkamers, nieuwe restaurants en een groot warenhuis. Die trekken allemaal autoverkeer aan waarop onze smalle binnenwegen niet berekend zijn.
Dit voorspelbare probleem heeft wethouder Gordon niet kunnen voorkomen, maar hoe denkt zij het te kunnen oplossen, met of zonder foto?
Geen halte bij de Gondel, verzuchtte onze Floor. Maar dat ligt aan de vervoersregio en het GVB , hoot.
Alleen vergeet ze er wel bij te vertellen dat de 5 afgevaardigden die Amstelveen heeft in de vervoersregio zich,compleet hebben laten piepelen in het verleden.
Dit is een farce voor de bewoners en het woon/werkverkeer en natuurlijk voor het image van onze plaats als groene stad.