āFantastischā, noemde onderwijswethouder Frank Berkhout het project woensdagmorgen (6 februari). Hij sprak tijdens het zogenoemde ākoppelmomentā van buitenlandse scholieren aan Nederlandse buddyās. In een lokaal van scholengemeenschap Panta Rhei zaten alle leerlingen van de Internationale Schakelklas (ISK) van Panta Rhei en Nova College VAVO en de Nederlandse leerlingen bij elkaar. Fotoās: SG Panta Rhei
Buitenlandse scholieren van de Internationale Schakelklas – die op Panta Rhei en Nova College VAVO voor het Samenwerkingsverband Amstelland en Meerlanden wordt verzorgd – werden gekoppeld aan de Nederlandse leerlingen van het Keizer Karel College, het Nova College VAVO en Panta Rhei. Aan de hand van drie voorkeuren moesten de leerlingen iemand zoeken die bij hen paste. Iedereen kreeg een briefje met daarop de (niet afgemaakte) zinnen āIk ben gek opā, āDit zou ik nooit willen weggooienā en āMijn allergrootste wens isā¦ā. Met overeenkomsten in het vervolg van die zinnen, werden de koppels gevormd. Leerlingen zochten andere leerlingen.
Taartpunten
De twee leden van elk koppel gaven daarna in qua grootte van elkaar verschillende
ātaartpuntenā in een cirkel aan wat belangrijk voor hen was. Hoe belangrijker, hoe groter de taartpunten. De leerlingen moesten er in totaal acht tekenen. Onderwerpen konden zijn geloof, nationaliteit, familie, rijkdom, gezondheid, vaste vriend of vriendin, kleding, muziek, sociale media, sport enzovoort.
Het ging er om elkaar te helpen, zei Berkhout. āJullie verdienen een pluim, omdat je elke week iets met iemand uit een andere cultuur gaat doen, buiten de school om. Zo leer je enerzijds iets van die culturen kennen en anderzijds sneller Nederlands. Het is een heel spannend project.ā
Vijf maanden
Het is de bedoeling dat de leerlingen van KKC, Nova College en Panta Rhei de nieuwkomers gedurende minimaal vijf maanden begeleiden bij hun dagelijkse bezigheden, zodat die in contact komen met leeftijdgenoten en zo sneller integreren in de samenleving; dus ook buiten de school meer de Nederlandse taal spreken.
De jongeren die de nieuwkomers begeleiden leren op hun beurt weer van andere culturen. Het is de eerste keer dat dit programma op deze schaal wordt uitgevoerd in Amstelveen. Momenteel zijn er door heel Nederland circa 35 VO en MBO scholen die het programma āPeer Buddy Nieuwkomerā hebben omarmd. Scholen zijn erg enthousiast over het effect, de zichtbare snellere integratie en āzachte landingā van de Nieuwkomer.
Taal
De ISK is bedoeld voor leerlingen die in Nederland komen en de taal nog niet machtig zijn.
In de ISK worden ze voorbereid op doorstroming naar het reguliere onderwijs. In de praktijk betekent dit dat veel leerlingen van de ISK afkomstig zijn uit ‘vluchtelingengebieden’, zoals SyriĆ«, SomaliĆ«, EthiopiĆ« en Eritrea. Daarnaast kent de ISK ook kinderen van internationale werknemers, die de leeftijd van het VO hebben, maar de taal nog niet machtig zijn. In de ISK leren ze Nederlands en de normen en waarden die wij hier kennen. Wat vaak ontbreekt is het directe contact met Nederlandse leeftijdgenoten. Terwijl de nieuwkomers daar wel veel behoefte aan hebben. Want naast ‘nieuwkomer’ zijn ze ook een jongere met zijn/haar eigen ‘puberproblemen’ en op zoek naar nieuwe sociale netwerken van leeftijdgenoten. Door het contact met reguliere leerlingen kan voorkomen worden dat de jonge nieuwkomers in een sociaal isolement terecht komen.
Peer Buddy Nieuwkomers
Om de ISK-leerlingen de kans te bieden om Nederlandse leerlingen te leren kennen is het programma Peer Buddy Nieuwkomer opgezet. Leerlingen uit het reguliere onderwijs begeleiden nieuwkomers als Buddy. Voor beide groepen geldt dat ze dit op vrijwillige basis doen. Niet elke ISK-leerling heeft baat bij een Buddy en niet elke leerling van het reguliere onderwijs is geschikt om Buddy te zijn. Zowel de Buddy’s als de nieuwkomers worden voorbereid op hun taak in aparte trainingen. Op de laatste dag van hun training komen ze bij elkaar en vindt de koppeling tussen nieuwkomer en Buddy plaats. Docenten van de deelnemende scholen hebben vooraf eveneens een training gevolgd en hebben de selectie van de leerlingen gemaakt. Het programma Peer Buddy Nieuwkomer kent een train-de-trainer opzet. Docenten leiden leerlingen verder op en ondersteunen tijdens het vervullen van hun rol. Deze vorm van Peercoaching maakt deel uit van Peer2Peer; een methodiek waarin het koppelen van leeftijdgenoten in verschillende Peer-rollen centraal staat. www.peer2peer-edu.nl.