“U bent niet alleen een betrokken kunstenaar, maar ook en aardige man”, zei cultuurwethouder Herbert Raat zaterdag bij de opening van de expositie ‘Ontmoeting van Vorm en Kleur’ van werken van Hans Fransen. Die is ter gelegenheid van diens 80e verjaardag tot 16 februari te zien bij de Kunstuitleen aan het Stadsplein, tegenwoordig onderdeel van Platform C.
Er waren veel mensen naar de opening gekomen, onder wie voormalig stadsdichter Koos Hagen, oud-directeur van de Kunstuitleen Hetty Tjalkens en voormalig cultuurwethouder Rien Alink.
Raat kwam naar zijn zeggen Fransen vorig jaar tegen in de Annakerk. De kunstenaar woont al 33 jaar in Amstelveen. “Een soort reünie”, noemde de wethouder de bonte verzameling bezoekers van de opening. En Fransen een ‘begenadigd kunstenaar’. Hij zei dat de gemeente trots is op het feit dat de kunstenaar een begrip is in de stad. “Je bent altijd bij je kern gebleven en volgens mij is dat het allerbelangrijkste is.” Raat citeerde met instemming het motto van Fransen: ‘Design is een luxe maar kunst is noodzaak’.
Beleid
Hij stond stil bij het gewijzigde beleid van B&W op cultureel gebied. Er komt wat Raat betreft meer aandacht voor lokale klandizie en kunstzinnige inspanningen. “Als B&W hebben we veel meer kunst nodig en hopen dat jij daar nog vele jaren een invloedrijke rol in blijft spelen.” De wethouder herinnerde aan een expositie die Fransen tien jaar geleden had in Museum Jan van der Togt. “Nu ben je bijna tachtig met een expositie hier en hopelijk staan we hier over tien jaar weer, als je negentig wordt”.
Kalligrafie
Hans Fransen gaat in zijn werk, dat goeddeels uit papiercollages bestaat, uit van de essentie van het beelden en de voorwaarden van de kunst zelf. Inhoud of onderwerp is zichtbaar in vorm en kleur, de compositie op het beeldvlak. In zijn geometrische werk zijn de vormen benoembaar, in zijn vrije en abstracte werk niet. De zichtbare vormen vinden soms hun oorsprong in zijn belangstelling voor Oosterse kalligrafie.
Fransen begint letterlijk met een leeg vlak en bouwt composities op door scherp uitgesneden ‘vormen’ uit papier. Tijdens dit proces ontstaat een niet van tevoren bedacht beeld dat hij door een kleine toevoeging of weglating van materiaal (of kleur) tot zijn uiterste kracht brengt. Als kunstenaar ziet hij dan dat het goed is.