Een deel van de Eikenrodelaan krijgt ook betaald parkeren, net vergunningen voor de bewoners. Met dat amendement werd het woensdag unaniem door de gemeenteraad aangenomen voorstel van B&W betaald parkeren in een deel van Randwijck uitgebreid. Maar het blijft dweilen met de kraan open, dat parkeren, zeiden diverse fracties.
Het amendement was ingediend door de VVD, met steun van coalitiepartners D66 en PvdA. Het was mede tot stand gekomen door een voor betaald parkeren in zijn straat pleitende inspreker tijdens een vergadering van de raadscommissie Ruimte Wonen en Natuur (RWN). Onder meer doordat alom in Amsterdam betaald parkeren is ingevoerd, zoeken bijvoorbeeld forenzen, maar ook reizigers via Schiphol, een plek voor hun auto in het aangrenzende Randwijck, dat daardoor met een steeds grotere parkeerdruk krijgt te maken.
Maar in Amstelveen is het parkeerbeleid een lappendeken, constateerden diverse partijen.
Door betaald parkeren in te voeren in een deel van de stad, verschuift het probleem zich. Dat waterbed symptoom loopt niet door wijken, maar weldra door de hele gemeente.
Geen oplossing
“Wij zien dit ook niet als oplossing”, verzuchtte de indienster van het amendement, Janneke Leegstra (VVD). Haar partij is sowieso geen voorstander van betaald parkeren. “En in Amstelveen breidt het probleem zich uit als een olievlek.”
Er moet een integraal parkeerbeleid vond de gemeenteraad. Fractievoorzitter Bert de Pijper dacht dat een Park en Ride (P&R) parkeerplaats in het zuiden van de gemeente daar een onderdeel van kon zijn. Hij had een motie klaar, maar diende die niet in omdat die kennelijk via het geheime circuit wel bij iedereen bekend was en hij er weinig steun voor leek te vinden. Wat burgemeester Bas Eenhoorn de opmerking ontlokte dat over een niet indiende motie een stevig debat was ontstaan.
Stephanie Schilder van D66 en Pier Rienks van het CDA zeiden dat een P&R-terrein in Buitenveldert bijna leek staat. Maar De Pijper pleitte kennelijk juist daarom voor zo’n terrein in het zuiden van de gemeente, omdat naar zijn mening de meeste langparkeerders in Amstelveen uit de zuidelijke regio (zoals Uithoorn) komen.
Lange termijn
Bij de meest recente parkeerdrukmeting en daarop volgende consultatie van bewoners, was sprake van hevige karkeerdruk in en om de Margaretha van Borsselenlaan, de Henegouwselaan, de Vlielandstraat en een aantal aansluitende straten. Het noordelijke deel van de Eikenrodelaan wordt door het amendement aan dit aaneengesloten gebied toegevoegd. “Het is mooi dat we met dit amendement direct tegemoet kunnen komen aan de vraag van bewoners van de Eikenrodelaan”, zegt Leegstra. Intussen geloven alle partijen dat de parkeerdruk blijft toenemen en een lange termijn visie vergt om ervoor te zorgen dat inwoners dichtbij de eigen woning kunnen blijven parkeren en de gemeente niet achter de feiten aan blijft lopen.
Wethouder Gordon heeft toegezegd die samen met de raad gaan ontwikkelen. De raad sprak woensdag de wens uit daarover op korte termijn in gesprek te willen gaan met B&W.
Fietsen
GroenLinks-raadslid Lennart de Looze zei dat in het nu voorlegde zoveelste parkeerbesluit
de logica ontbreekt. Zijn fractie constateerde dat men ook met de aanpak in Randwijck doorgaat met het ‘pleasen’ van de automobilist. En dat is wat GroenLinks betreft niet meer van deze tijd. Zij heeft een voorkeur voor fietsen en openbaar vervoer.
Met het via het amendement gekozen toegeven aan bewoners was ook de PvdA-raadslid Van den Bosch wel tevreden, maar zorgvuldigheid mag wat hem betreft niet leiden tot starheid. Ook hij vroeg zich af wat er nu verder gebeurt. Hij zei geen tegenstander te zijn van het door de ChristenUnie voorgestelde P&R-terrein. “Maar het moet wel onderdeel zijn van een breder verhaal.”
Wat nu is gekozen blijft “de beste van de slechte oplossingen”, verzuchtte CDA-fractieleider Piet Rienks. Of zoals de ChristenUnie het zei: “Wij staan aan de achterkant van het parkeerprobleem.” Voorzitter Bert de Pijper van die fractie: “Wij zijn voor een oplossing aan de voorkant van het probleem.”