De gemeente kan contact met inwoners opnemen over betalingsachterstanden bij (woning) verhuurder, zorgverzekering, energie leverancier en waterbedrijf. Die zijn sinds januari verplicht aan de gemeente door te geven als iemand niet op tijd betaalt.
Doordat de gemeente contact met de schuldenaar opneemt, kan men tijdig bespreken of hulp of financieel advies nodig is. Grote schulden kunnen zo worden voorkomen, zegt zij. Men heeft altijd zelf de keus gebruik van de service te maken.
Grote schuld
“Gemiddeld wachten inwoners met geldproblemen vijf jaar voordat ze hulp zoeken”, zegt wethouder Marijn van Ballegooijen (Zorg en Welzijn). “Betalingsachterstanden kunnen hierdoor een grote schuld worden, met alle gevolgen van dien. De gemeente wil dat voorkomen en neemt daarom contact op als er aan haar betalingsachterstanden worden doorgegeven door bijvoorbeeld de verhuurder of energieleverancier.”
Doorgeven
Sinds 1 januari 2021 moeten verhuurder, zorgverzekering, energie leverancier en waterbedrijf dus aan de gemeente doorgeven als iemand niet op tijd betaald heeft. En de gemeente kan weer een brief naar inwoners sturen over de kwestie. Of een ambtenaar komt bij de schuldenaar langs om die te helpen. Dank de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening zijn gemeente en de genoemde organisaties verplicht eraan mee te werken.
Advies
Zodra de gemeente van een der instanties bericht krijgt, worden alle meldingen over schulden van een inwoner verzameld en er bekeken hoe de gemeente hem of haar misschien kan helpen. Een gemeentelijke medewerker vraagt degene met schulden of die geholpen wil worden. Als men wil, wordt gezamenlijk naar een oplossing gezocht en krijgt men advies.
Zelf hulp zoeken
Wie niet benaderd is door de gemeente, maar toch hulp bij zijn financiën wil, kan meer informatie vinden op www.amstelveen.nl/organisaties-laag-inkomen over organisaties die hulp bieden bij een laag inkomen. Wie al (meerdere) schulden heeft en hier hulp bij wil, kan schuldhulpverlening krijgen. Kijk hiervoor op www.amstelveen.nl/schuldhulpverlening.
Met vragen over betaalachterstand: www.amstelveen.nl/betaalachterstandof mailen naar eropaf@amstelveen.nl.