In september start een proef in Waarhuizen-Middenhoven om door vrijwilligers bestuurde zogeheten Canta-wagentjes het fijnmazige openbare vervoer voor moeilijk ter been zijnde inwoners te verbeteren. Dat is het Smobmax-systeem.
Tijdens de donderdag gehouden zogenoemde beeldvormende bijeenkomst bleek de politiek van links tot rechts daarover enthousiast. Ambtenaar Wilco Wieffering zegde toe de plannen daarvoor verder uit te werken. Aan het begin van de vergadering lag nog het voorstel te tafel de proef alleen te houden in het slecht door OV bedeelde Waardhuizen, maar Ben Westendorp van AVA stelde voor het gebied te vergroten met Middenhoven.
Elektriciteit
De toekomst van brommobielen, die voor invaliden 1,10 meter breed zijn, is dat zij elektrische voertuigen zijn, zei eigenaar Frank Vermin van Waaijenberg, de grootste leverancier in Nederland van Canta’s. Maar op dit moment zijn er ook nog wagens die op benzine rijden, voegde hij er aan toe.
Wethouder Rob Ellermeijer toonde zich ook een voorstander van het systeem. Gehandicapten kunnen er gebruik van maken als zij naar de arts of een andere therapeut moeten, c.q. boodschappen willen doen. Zij komen tegen een laag tarief van deur tot deur. De proef is een gevolg van een door de gemeenteraad aangenomen motie.
Heen en Weer
In Amsterdam is een dergelijk systeem in De Pijp en Rivierenbuurt al een doorslaand succes, vertelde Mia Bouwhuis van de daar werkzame stichting ‘Heen en weer’. Zij bood alle hulp van de stichting aan, bijvoorbeeld aansluiting bij het op zich nogal kostbare boekingssysteem. Of dat kan, wordt onderzocht.
Reclame
Laadpalen lijken voor de wagens niet per se nodig, want als men de stekker gewoon in een 220 volt-stopcontact steekt, is dat voldoende, zei Bouwhuis ook. Raadslid Jacqueline Höcker had gevraagd of er in het proefgebied wel voldoende laadpalen zijn. “Wij willen niet elke keer het wiel opnieuw uitvinden”, zei raadslid Ben Idder van D66. De VVD opperde bij monde van raadslid Arjen Gerritsen het plan reclamestickers op de wagens te plakken, ter vermindering van het benodigde budget.
De brommobielen voor gehandicapten zijn leverbaan in de kleuren rood en zilvergrijs, meldde Vermin. Zij beschikken allemaal over een automatische versnelling. “Ik ben doordat Waaijenberg meteen met elektrische Canta’s in Amstelveen wil beginnen nog enthousiaster geworden”, zei Ellermeijer.
Ik ben gewoon voor een busje dat fijnmazig in alle wijken van Amstelveen komt. Zo’n busje zal op zichzelf niet rendabel zijn, maar voert wel mensen aan naar de rendabele lijnen, waardoor je onder de streep toch meer passagiers in het ov hebt en er ook minder auto’s op de weg zijn.