Ondanks felle protesten uit de wijk besloten B&W de Stationsstraat af te sluiten, net als heel het Oude Dorp voor doorgaand verkeer. De klagers, die een bezwaarschrift indienden, zijn oer brief van het besluit op de hoogte gebracht.
Bewoners en ondernemers krijgen een ontheffing, zodat zij door de Stationsstraat en het zuidelijke deel van de Dorpsstraat kunnen blijven rijden. Het noordelijke deel, dus tussen café Het Wapen en de Dorpskerk, wordt volledig afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Belang
Dankzij de ontheffing kunnen bewoners in de grond verdwijnende paaltjes bedienen, waardoor zij door kunnen rijden. B&W willen het Oude Dorp verkeersluw maken. Zij zeggen daarmee de leefbaarheid en veiligheid te dienen, wat volgens hen ten goede komt aan ‘het algemeen belang’ van de wijk.
Voetgangers en fietsers kunnen zich overigens volgens de gemeente vrij  bewegen in de Dorpsstraat dankzij de afsluiting voor ander verkeer.
Paaltjes
Het college kiest voor paaltjes omdat van afsluiten met verkeersborden te weinig effect wordt verwacht, zonder dat dit continue wordt gehandhaafd. In de huidige situatie blijkt dat bebording al vaak over het hoofd wordt gezien, zegt de gemeente. ‘Vrachtwagens rijden zich met regelmaat klem. Paaltjes genieten de voorkeur boven camera’s omdat verkeer dat geen bestemming heeft in het Oude Dorp door camera’s makkelijk de fout in kan gaan.’
Het paaltje in de Stationsstraat komt daar aan het begin en niet, zoals eerder het plan was, meer westelijker. Daartoe leidde volgens de gemeente de bezwaarprocedure. Het is naar haar mening verkeersveiliger, omdat auto’s daar makkelijker kunnen keren. Door deze wijziging van het aanvankelijke besluit wordt de volledige Stationsstraat alleen toegankelijk voor bewoners en ondernemers. De gehandicaptenparkeerplaats voor de Stationsstraat 7 wordt als gevolg hiervan niet verplaatst.
Blauwe zone
Naar aanleiding van de bezwaren is besloten dat de bestaande blauwe zones in de Stationsstraat en de Dorpsstraat niet worden samengevoegd tot één blauwe zone, zoals eerst de bedoeling was, zegt de gemeente.
Zetveld
Er komt geen fiets / bromfietspad op het Zetveld aan de achterkant van de Dorpsstraat 63, zoals in het oorspronkelijke besluit. Het woonerf blijft dus behouden. De vaste paal wordt op verzoek van de bewoners vervangen door een verzinkbare paal.
De uitvoering van de verkeersmaatregelen staat los van de huidige werkzaamheden aan het verfraaien van de openbare ruimte, waartegen ook bezwaar kwam. Wanneer de verkeersmaatregelen worden uitgevoerd is nog niet duidelijk.
Fijn dat dat stukje OD nu beter toegankelijk is voor hulpdiensten e.d. , dankzij die prachtige paaltjes. Maar ja, je moet wat over hebben voor onze vrienden in de raad, liefst op kosten van ons allemaal, want VVD&D66 staan voor zuunigheid met de pot algemene middelen.