Dat Bovenkerk verkeersluwer wordt, daar staan de bewoners wel achter. Maar het men is het er niet mee eens dat Salamander door het opheffen van een bussluis een doorgaande weg wordt. Dat is bij de draagkrachtmeting in de buurtschap niet gezegd, klaagde men woensdagavond tijden inloopsessies over het conceptplan. “Als dat erbij was gezegd, was het beeld van de meting heel anders geweest.”

Rob Ellermeijer

In totaal werden de vijf sessies door ruim honderd mensen bezocht, die zich van tevoren op moesten geven in verband met de coronamaatregelen. Vooral uit Bovenkerk Zuid, de omwonenden van Salamander, kwamen de klachten. Maar ook elders bleek men met de nu gevonden oplossing biet eens. Het is de bedoeling dat Bovenkerk veiliger wordt wat het verkeer betreft.

Urbanus

Daarom kan men met de auto straks niet meer via de Noorddammerlaan naar de Legmeerdijk rijden. Bij de Urbanuskerk komt een bussluis. Dat staat in het concept-verkeersplan, waarover amstelveenblog.nl eerder schreef (zie ‘Noorddammerlaan dicht voor doorgaand autoverkeer naar Legmeerdijk’ op 5 oktober).

Vijfhonderd Bovenkerkers hadden meegedaan aan de eerder gehouden enquête om het draagvlak voor één van de opties te meten. Daar kwam een voorkeur voor de nu gekozen oplossing uit, maar daarbij wist met niet dat het autoverkeer in het vervolg over de Salamander kan. Verkeerswethouder Rob Ellermeijer zei dat nog reacties op het voorstel mogelijk zijn. B&W nemen op 19 oktober een beslissing, waarna die op 27 oktober wordt gepubliceerd en van de volgende dag af zes weken ter inzage ligt. Men kan zowel mondeling als schriftelijk reageren. En met zijn bezwaren tenslotte naar de rechter gaan.

Sluipverkeer

Door Salamander, behalve voor bus 199 (zoals het nu is),  voor al autoverkeer te openen hoopt de gemeente sluipverkeer in de kleinere straatjes van Bovenkerk te voorkomen. Maar diverse omwonenden zagen daarin een gevaar voor overstekende en spelende kinderen. “U krijgt volop de gelegenheid uw stem uit te brengen”, zei wethouder Ellermeijer, die aanpassingen niet geheel uitsloot. “Maar wij moeten alle belangen tegen elkaar afwegen. De verkeersveiligheid is voor Bovenkerk is het belangrijkste.”

Breedte

Die mening had ook projectmanager Jaap Oudeman. Een van de bezwaren die werden aangevoerd was ook dat Salamander niet zo breed zou zijn als de planmakers aangaven. Volgens Oudeman is er in het verkeersplan van uitgegaan dat de helft van het gemotoriseerde verkeer via de Beneluxbaan rijdt om op de Legmeerdijk te komen en de andere helft via Salamander.

Volgens oud-raadslid Gerard Hulsman (CDA) wordt volgens het plan verkeer dwars door een woonwijk geleid. Dat Salamander niet als racebaan gebruikt gaat worden denkt de projectmanager te bereiken door voorzieningen als verkeersdrempels.

“Er moet wel iets gedaan worden aan het verkeer in Bovenkerk om het veiliger te maken”, zei Ellermeijer.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.