Wat in de loop der decennia al diverse malen is geprobeerd kreeg ook de laatste maanden weer zijn beslag. De gemeente heeft meer dan honderd standaardbrieven aan inwoners herschreven, zodat iedereen begrijpt wat de gemeente wil zeggen. “Er is meer dan ooit gekozen voor een persoonlijke benadering en begrijpelijke taal voor iedereen”, zegt de gemeente. Dat betekent dus niet het ambtelijke (of juridische) jargon, waardoor men altijd kan zeggen in een brief iets niet te hebben gezegd.

Wethouder Marijn van Ballegooijen zegt de toegankelijkheid te willen vergroten, ook voor laaggeletterde inwoners. “Wij sturen elke dag tientallen brieven naar inwoners over belangrijke onderwerpen als schuldhulpverlening, toewijzing van budgetten voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of over onderwijsondersteuning. In Nederland is 1 op de 6 inwoners laaggeletterd en we hechten eraan dat ook deze groep goed geïnformeerd wordt.” Volgens hem heeft de gemeente de brieven zo laten herschrijven dat 80% van de Nederlanders de teksten kan lezen en begrijpen.

Niveau

In de brieven staan nu kortere zinnen en woorden die veel voorkomen. Ze zijn geschreven op zogenaamd A2, maximaal B1 niveau. Wat dat niveau is, legt de gemeente weer niet uit, maar zij vindt dat inwoners nu beter worden geïnformeerd en hoopt dat die daardoor meer gebruik gaan maken van de gemeentelijke ondersteuning en (financiële) regelingen. Overigens is het herschrijven nog niet afgerond, maar alle inwonersbrieven moeten voor het einde van het jaar in de nieuwe versie beschikbaar zijn.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.