Het e-commerce bedrijf Centralpoint, Amstelveense ondernemer van het jaar in de categorie voor ondernemingen met meer dan 50 medewerkers, heeft zich schuldig gemaakt aan discriminatie. Dat vindt het College voor de Rechten van de Mens (CRM). Het bedrijf deed op de werkplek in de in 2017 gestichte kantoortuin geen aanpassingen voor een gehandicapte medewerker, zegt het college. De betreffende man uit Purmerend schakelde het bureau Discriminatiezaken (BD) Zaanstreek / Waterland in. Het bedrijf Centralpoint Amstelveen BV is gevestigd aan de Van Heuven Goedhartlaan 121.
De medewerker zei zich daar niet te kunnen concentreren door omgevingsgeluid. Hij leed aan tinnitus, een handicap wegens schade aan het gehoor, die zijn gevoeligheid voor geluid kon verklaren. Volgens het bureau werd hij dan weer hier dan weer daar geplaatst in de kantoortuin, in vergaderruimtes en in een Atrium. “In goed vertrouwen probeerde de medewerker deze toevallig vrijgekomen werkplekken telkens uit, tot daar ook weer collega’s direct naast hem werden geplaatst en de situatie voor hem opnieuw onwerkbaar werd”.
Arbodienst
Ondanks adviezen van de Arbodienst wilde de werkgever aan op zijn specifieke behoeftes toegesneden werkplek niet werken, zegt klachtbehandelaar Rimkje Koster. De Arbodienst dacht aan geluidsschermen. Doordat er geen goede werkplek was zat hij vaak ziek thuis en hij vroeg eind 2017 bij de GGZ een onderzoek aan naar mogelijk autisme, maar ook in dat stadium zou de werkgever geluidsschermen hebben geweigerd, ook niet toen het UWV constateerde dat Centralpoint onvoldoende had gedaan om de man te helpen re-integreren.
Autisme
“Toen in 2018 de diagnose autisme kwam en daarmee nog eens onderbouwd werd dat de Purmerender ingevolge de Wet gelijke behandeling recht had op een doeltreffende aanpassing van zijn werkplek, richtte Centralpoint deze niet in overleg met hem in”, zegt Koster. Er kwam eigenlijk een ontslagvoorstel. “Als hij zich beter zou melden, kon men een regeling treffen om uit elkaar te gaan. Dit kwam bij de werknemer aan als een mokerslag en ontnam hem alle vertrouwen in Centralpoint. Met de nieuwe diagnose in de hand had hij verwacht er met de werkgever uit te komen en samen aan een consistente oplossing te kunnen werken.” Centralpoint wijst de beschuldiging van discriminatie af en zegt juist te hebben willen meewerken aan goede oplossingen. Maar op een zitting van het College voor de Rechten van de Mens, waar de zaak door de man in kwestie en Bureau Discriminatiezaken Zaanstreek / Waterland was aangespannen, tot een ander oordeel. Na de een zitting waar beide partijen hun standpunt mochten uitleggen, oordeelde het college dat Centralpoint verboden onderscheid maakte op grond van een handicap.
Aanpassing
Als een medewerker een verzoek doet om een doeltreffende aanpassing van de werkplek in verband met een handicap of chronische ziekte, dan rust op de werkgever namelijk de plicht om samen met de werknemer te onderzoeken of en in hoeverre een oplossing mogelijk is, zegt Koster. Bij de verhuizing van het kantoor in 2017 had het bedrijf tijdig met de man moeten overleggen over zijn werkplek, omdat kon worden voorzien dat de kantoortuin voor hem tot problemen zou leiden, oordeelde het college.
Belangrijk oordeel
Koster: “Dit CRM-oordeel is van belang voor alle werknemers met een handicap / chronische ziekte die een aanpassing van hun werkplek nodig hebben. Het oordeel onderstreept dat er in ieder specifiek geval moet worden bekeken wat daarvoor de mogelijkheden zijn en dat dit altijd in samenspraak met de medewerker moet gebeuren.” Het BD gaat Centralpoint vragen welke maatregelen het bedrijf naar aanleiding van het oordeel gaat treffen. “Opdat medewerkers van het bedrijf met een handicap / chronische ziekte niet langer worden gediscrimineerd.”