Op initiatief van wethouder Adam Elzakalai, die Schiphol in zijn portefeuille heeft, praten hij en drie andere wethouders van Amstellandgemeenten binnenkort, ter kennismaking, met voorzitster Khadija Arib van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), die op niet-bestuurlijk niveau bewonersvertegenwoordiging verzorgt.
Daar zal het Amstelveense coalitieakkoord over verminderen van overlast ter sprake komen. De MRS geeft sinds 2023 gevraagd en ongevraagd advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat over besluiten rondom de luchthaven, die de leefomgeving beïnvloeden.
Vervelend
In de raad zitten omwonenden, experts, wetenschappers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, zoals natuur- en milieuorganisaties. Overigens heeft Elzakalei eerder gesproken met CEO Michiel van Dorst van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Dat gebeurde naar aanleiding van een brief waarin de gemeente onvrede over werk in de zomer aan de Zwanenburgbaan, waardoor achtduizend vliegtuigen extra via de Buitenveldertbaan binnen komen, en de late melding ervan. LVNL begrijpt dat het extra lawaai voor Amstelveners ‘vervelend’ is maar of er concrete afspraken zijn gemaakt, is volstrekt onduidelijk. Een persbericht van de gemeente meldt alleen dat er gepraat is, onder meer over baanonderhoud in de ‘tuinperiode’ en de communicatie, maar vermeldt niet wat er gezegd is. Elzakalai deelde de gemeenteraad mee dat er achtduizend extra vluchten over Amstelveen zouden komen wegens werk aan het landingssysteem van de Zwanenburgbaan. In 2025 is de Buitenveldertbaan aan de beurt voor groot onderhoud waarbij LVNL het landingssysteem van de baan en vooral Amstelveen Noord een rustige periode tegemoet kan zien.
I en W
Ook het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft op de klaagbrief van de gemeente gereageerd en is het met haar eens. In de toekomst zou een dergelijke situatie niet meer moeten ontstaan, vindt het ministerie. Bij toekomstig baanonderhoud zal, zoals ook aangegeven aan Schiphol en LVNL, als uitgangspunt worden gehanteerd dat geen vervangende grenswaarden of vrijstellingen worden verleend, zonder dat er ‘passende’ mitigerende compensatiemaatregelen worden getroffen. Er bestaat overigens volgens het ministerie geen regeling voor compensatie tijdens werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan.
Praten
Over vermindering van overlast wordt al een halve eeuw of langer gepraat. Ook tijdens een kennismakingsgesprek met de CEO van Royal Schiphol Group, Pieter van Oord, is dat weer aan de orde geweest. Wethouder Elzakalai heeft opnieuw gezegd dat de gemeente minder vluchten over Amstelveen en minder overlast wil, onder meer door het gebruik van de Buitenveldertbaan aan banden te leggen. Ook niet noodzakelijke nachtvluchten en het verbeteren van de luchtkwaliteit staan op het verlanglijstje van de gemeente. Die verlangens staan ook in het coalitieakkoord. De gemeente werkt aan een nieuwe Position Paper Schiphol, waar het ‘beleid’ van de gemeente in staat, hoewel de gemeente niets heeft in de brengen als het om luchthavens gaat.
Foto (v.l.n.r.): Michiel van Dorst (LVNL), wethouder Adam Elzakalai en Juliette van der Laan (LVNL)
Dat oeverloze gezwets – zonder daadwerkelijke oplossingen – over Schiphol hebben we vooral te danken aan de VVD en de aan deze partij gelieerde luchtvaartlobby. Doen alsof je het verminderen van geluidshinder belangrijk vindt, maar intussen Schiphol keer op keer in de gelegenheid stellen te groeien.