De Buitenveldertbaan, met de aanvliegroute boven Kronenburg, wordt komende tijd meer gebruikt door Schiphol. Dat houdt verband met onderhoud aan Aalsmeerbaan van 27 september tot en met 13 oktober. Aansluitend gaat de Kaagbaan in onderhoud van 13 tot en met 22 oktober. Ook dan wijken vliegtuigen vaak uit naar de Buitenveldertbaan.
Wegens groot onderhoud aan de kruising tussen de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan overlapt het onderhoud aan de twee banen. Ook wordt het Instrument Landingssysteem (ILS) van de Kaagbaan vervangen door Luchtverkeersleiding Nederland.
Asfalt
Er worden herstellende werkzaamheden aan het asfalt en markeringen uitgevoerd, de bekabeling en elektra gecontroleerd, lampen schoongemaakt of vervangen en omliggende grasvelden gemaaid. De werkzaamheden aan de Aalsmeerbaan en Kaagbaan worden gecombineerd met onderhoud aan de kruising tussen deze twee banen, taxibaan E1. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.
Tijdens het onderhoud van de Kaagbaan vervangt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) tegelijkertijd het Instrument Landingssysteem (ILS) van de Kaagbaan. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het onderhoud is afgerond en er worden meetvluchten uitgevoerd om de juiste en nauwkeurige werking van het systeem te controleren.
Aangepast baangebruik
De vliegtuigen die normaal starten van of landen op de Aalsmeerbaan zijn in de periode van 27 september tot en met 13 oktober aangewezen op de Kaagbaan. Daarnaast kan de Buitenveldertbaan vaker in gebruik zijn.
Door werkzaamheden aan de kruising tussen de betreffende start- en landingsbanen, in de periode van 11 tot en met 13 oktober, is naast de Aalsmeerbaan ook de Kaagbaan voor enkele perioden niet of beperkt inzetbaar voor het vliegverkeer. Op die dagen kan de Zwanenburgbaan gebruikt worden voor landingen vanuit of starts naar het zuiden.
Tijdens het onderhoud aan de Kaagbaan (13-22 oktober) zal het vliegverkeer meer gebruik maken van de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan.
Aalsmeerbaan
Op woensdag 20 oktober wordt er weer gewerkt aan de kruising tussen de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan, waardoor de Aalsmeerbaan overdag ook niet beschikbaar is. Het vliegverkeer zal die dag naar verwachting gebruik maken van de Zwanenburgbaan voor landen vanuit het zuiden of starten richting het zuiden. Ook kan de Buitenveldertbaan worden ingezet.
In de periode na afloop van het onderhoud kan de Kaagbaan tot medio november, vanwege de vervanging van het landingssysteem, niet in alle zichtomstandigheden worden gebruikt als landingsbaan. Hierdoor kunnen de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan vaker bij noordenwind en beperkt zicht worden ingezet als landingsbaan.
Bewoners met vragen
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en klachtencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.
Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Dit geeft omwonenden inzicht in de ontwikkeling van het vliegverkeer. Omwonenden van Schiphol hebben met de nieuwe app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de burennieuwsbrief.