Over de talloze zogenoemde kinderziektes die de nieuwe Amstelveenlijn treffen, heeft PvdA-raadslid Arnout van der Bosch vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van de Vervoerregio, opdrachtgever van het GVB.

Uitval en vertraging van ritten kenmerkten zo’n beetje de tramlijnen 5 en 25, die nu eenmaal veel Amstelveners nodig hebben om met openbaar vervoer naar werk en school te komen. De PvdA zegt goed openbaar vervoer erg belangrijk te vinden en kritisch te zijn over het aantal storingen.

300 miljoen

Aan renovatie, sporen en nieuwe trans is zo’n beetje € 300 miljoen uitgegeven.  “We hebben er een jarenlange bouwput en enorme kosten voor over gehad, maar dan moet het nu wel werken. Ik wil dat dit snel verbetert,” zegt Van den Bosch.

In Amsterdam en Amstelveen is de Vervoerregio Amsterdam verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Die was ook opdrachtgever van de aannemers die aan het tramspoor bouwen en is verantwoordelijk voor de Amstelveenlijn.“Ik wil weten wat de Vervoerregio aan de storingen gaat doen”, zegt Van den Bosch. “En wanneer de Amstelveenlijn eindelijk zonder problemen rijdt. We hebben lang genoeg op de tram gewacht”

14 REACTIES

  1. Goh. De PvdA amstelveen komt er achter dat ze een kat in de zak hebben gekocht voor die vele honderden miljoenen aan overheidsgeld die in de amstelveenlijn is gegaan. Geen metro meer, geen directe bereikbaarheid centraal station, onveilige situaties voor fietsers op rotondes, en een tramlijn die als stiefkind wordt behandeld. En ook nog slecht rijdend.kortom slechter dan destijds de 51?! Autoverkeer is er opvooruitgegaan nu er geen stoplichten op sportlaan en andere kruisingen zijn!

    O wat is men so trots op deze lijn met Vvd wetgouder Rob Ellermeijer voorop.

  2. Tja, van de ons beloofde hoogwaardige tramverbinding (wat dat ook moge betekenen) is nog niet veel terechtgekomen. Overigens is het project v.w.b. Amstelveen onder de vorige PvdA wethouder tot stand gekomen. Dat verklaart misschien ook waarom PvdA Amstelveen een bliksemafleider op de vervoerregio richt.

  3. Amstelveen is de enige stad ter wereld waar de regiotram geen halte Stadscentrum heeft.

    Ik vind het jammer dat ze de railverbinding niet over de hele lengte vd Beneluxbaan juist omhoog hebben getild, op poten, zeg maar. Daar had al het oost-west verkeer onderdoor gekund.

  4. Die laatste suggestie is een terechte APP. In buitenlanden (b.v. Tokio/Japan) is dit een bewezen constructie om verkeerstromen efficiënt te scheiden. Maar ja dit is de BV Nederland, waarin zelfs een avondklok gewoon de mist in gaat.

  5. “De metro van Chicago is het op twee na drukste metrosysteem van de Verenigde Staten (na New York en Washington D.C.) en wordt door de lokale bevolking vaak L-train (elevated train) genoemd. The L is in totaal 170.6 kilometer lang, heeft 8 lijnen, 144 stations en vervoert dagelijks ongeveer 660.000 passagiers. Het netwerk bestaat voor het grootste deel uit bovengrondse lijnen, die op viaducten boven de straten van de stad lopen.”

    • JB, u reageert zoals gewoonlijk smalend. Ik ben niet anders gewend van u.

      Een trambaan over een paar kilometer over een viaduct laten lopen zodat al het kruisende verkeer gelijkvloers kan plaatsvinden is overal toepasbaar, en was ook in Amstelveen waarschijnlijk een goede oplossing geweest. Ik gaf foto’s van Chicago en Tokyo omdat die logischerwijs bovenaan stonden.

    • Moeten wij in Amstelveen geen openbaar vervoer, autowegen, stoplichten, etc hebben omdat zij die in Tokyo en Chicago hebben? Anderen belachelijk maken doe jij graag, maar kijk eens naar jezelf.

      • Ok ik wil best eens hier op ingaan. Laten we eens kijken naar de dichtstbijzijnde lokatie kijken waar dit is gebeurd. Dat is de Bijlmer. Hoeveel denk jij dat dit ons zal kosten? Overigens rijdt de metro in de Bijlmer maar eens in de 15 minuten, hier veel vaker. Ik denk eerder dat het probleem schuilt in de kwaliteit van de trams en het spoor. Ook zou men zo veel mogelijk passeerstations aan moeten leggen. Er zijn er nu maar twee, dacht ik. Dat is een blamage!

  6. Ja lach maar. Fouten in het verleden mogen worden benoemd. Een bovengrondse tramlijn over een viaduct was een beter idee geweest maar het is nooit onderzocht. De volgende fout is de verbreding van de A9 in een open verkeersgoot dwars door Amstelveen. Er zit een patroon in deze fouten.

  7. Het wijkplatform Waardhuizen-Middenhoven heeft destijds gepleit voor het behoud van de halte Gondel en voorgesteld om de trambaan te transformeren tot een (trolley)bus baan. Veel goedkoper, efficiënter, storingvrij en makkelijk door te trekken naar Schiphol, Uithoorn enz. Nee de burger had geen verstand van dit soort zaken en het GVB was heilig. Gevolg: nu huilie-huilie. Leegloop uit het OV en de forens terug in auto. Triest en zonde van de inspanningen van goedwillende burgers die in de steek werden gelaten door een autistische Gemeenteraad.

  8. Het voordeel van een verhoogde trambaan over de gehele lengte vd Beneluxbaan was geweest dat daaronder vrije busbanen hadden kunnen lopen, zowel n-z als o-w voor lokale aan- en afvoer van passagiers.

    Dit is natuurlijk dromerij achteraf, maar dat is onvermijdelijk na ondoordachte beslissingen. Straks na verbreding vd A9 in een open verkeersgoot zal er nog tientallen jaren worden gejeremieerd over de gemiste kans van een tunnel.

    In Den Haag gaat de tram ook op sommige plekken de hoogte in.
    https://images.app.goo.gl/acF8b1TiLFqCJmtw7

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.