Omdat de lokale politieke partij Burgerbelangen Amstelveen (bbA) – net als overigens VVD-wethouder Herbert Raat – zegt het plaatselijke culturele erfgoed en de bestaande monumenten te willen beschermen, biedt die op zaterdag 24 augustus (10.00 tot 17.00 uur) Amstelveners een gratis ritje aan met historische trams.
BbA zegt dat als start van een nieuw seizoen te zien. Onder het motto ‘Hart voor Amstelveen’ zegt zij te voldoen aan de wens van de leden zich ook eens buiten verkiezingstijd aan de Amstelveners te presenteren. Kennelijk zijn politieke partijen dat niet gewend en zijn zij alleen eenmaal in de vier jaar min of meer gedwongen kiezers te trekken, om hun fracties zo groot mogelijk te laten zijn.
Haltes
De ritten op 24 augustus worden door twee trams uitgevoerd. Een gele Rotterdamse tram en een rode Weense tram rijden van Bovenkerk af tot de Kalfjeslaan en terug. Maar men kan ook instappen bij de haltes Amsterdamseweg, Molenweg en in het oude Dorp bij het voormalige Station Amstelveen.
Snacks
Natuurlijk zijn er politieke bijbedoelingen want de leden van de bbA-raadsfractie en het bbA-bestuur rijden mee. Die hopen in gesprek te kunnen gaan met meereizende kiezers en eventuele vragen te kunnen beantwoorden. En natuurlijk kan men tijdens de rit alle informatie over de partij krijgen. Aan boord worden snacks en drankjes aangeboden. Overigens beweren ook de andere negen partijen in de gemeenteraad hart voor Amstelveen te hebben en stemden allen fracties unaniem voor het gevolgde gemeentelijke beleid bij de zogenoemde Perspectiefnota.
Een gunstige ontwikkeling dat men ook buiten de verkiezingstijd om aandacht besteed aan de kiezer.
Die historische trambaan (met trams uit Rotterdam en Wenen) is een typisch voorbeeld van conservatisme dat ten koste gaat van een noodzakelijke verbetering van onze woonomgeving.
Terwijl fietspaden steeds meer overbelast raken door steeds meer soorten (al of electrische) fietsen en andere voertuigen, is er nog steeds geen goede, rechte, rechtsreekse en 24/7 veilige fietsverbinding tussen Amstelveen en Amsterdam. Helaas durft geen enkele lokale partij het op te nemen tegen de lobby van de historische trambaan.
Op veel plaatsen in Nederland en elders zijn voormalige trein- en trambanen omgebouwd tot fietswegen. Dat is gezond voor de mensen, goed voor het milieu en ook goed voor de lokale economie.