Eigenlijk is het in principe een oud standpunt van de gemeente. Zij zegt in een zogenoemd Position Paper Schiphol dat de luchthaven nu eenmaal van enorm economisch belang is, maar ook dat de overlast door vlieglawaai en luchtvervuiling niet mag toenemen. Het stond ook al in het coalitieakkoord 2018-2022, maar is nu volgens  B&W in de nieuwe notitie nader uitgewerkt. Zij willen actiever dan ooit contact zoeken met het ministerie en politieke partijen in de Tweede Kamer.

Het stuk wordt besproken op 21 mei in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur. De gemeenteraad besluit erover op 12 juni.

Zee

Wethouder Herbert Raat (Schiphol), die zich al eerder uitsprak voor een luchthaven in zee, vindt dat – als velen voor hem – dat de grens van de overlast nu wel is bereikt en alles wat mogelijk is moet worden ingezet om die te verminderen. “Op de lange termijn is een vliegveld in zee onvermijdelijk. In het belang van de veiligheid en het leefklimaat voor omwonenden.” Voor een luchthaven in zee heeft ook zijn partij, de VVD, gepleit in Den Haag.

Kronenburg

Terwijl het niet bebouwen van Kronenburg een vrucht was van het op veiligheid en gezondheid gerichte zogenoemde Luchthavenindelingsbesluit Schiphol (LIB), heeft de gemeente daartegen geprotesteerd. Zij wil het in dat aan Uilenstede grenzende gebied bouwen voor vooral jongeren (studenten) en starters. Toch staat in het nu gepresenteerde document dat vooral veiligheid, gezondheid en lokale werkgelegenheid speerpunten van haar beleid zijn.

Nachtvluchten

Amstelveen wil eerst praten over de vermindering van de overlast en pas daarna over de toename van het aantal vluchten. Kennelijk is de gemeente niet mordicus tegen dat laatste. Overigens heeft de fractie van de VVD, die Raat afvaardigde in het college, geprotesteerd tegen de toenemende nachtvluchten, die voor veel hinder zorgen. Los daarvan klaagt de gemeente ook over gebruik van de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan, die steeds vaker worden gebruikt, waardoor de geluidsoverlast groeit.

Overleg

Amstelveen zegt samen te werken met de gemeenten in de regio en de provincie. Dat deed de gemeente overigens al eerder, maar de autonome groei van Schiphol heeft men blijkbaar, alle praatgroepen (met ook bewoners) ten spijt, al decennia lang niet kunnen tegenhouden. ‘Daar waar specifiek Amstelveense belangen aan de orde zijn, trekt de gemeente op met de vertegenwoordigers van onze inwoners in het Schipholoverleg’, zegt de gemeente. Die is overigens wel van mening dat eindelijk het Amstelveense belang sterker moet doorklinken in Den Haag.

 

 

 

 

 

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.