Via een aselecte loting willen B&W twee- tot vierduizend Amstelveners kiezen die worden benaderd om mee te praten over mobiliteitsbeleid in de stad. Wie van hen wil, mag naar besprekingen daarover komen, maar wie niet kan, krijgt in elk geval een enquête formulier. Die operatie heet ‘stadsgesprek’. Samen met de gemeenteraad wil het college van B&W een mobiliteitsvisie ontwikkelen.

Rob Ellermeijer

Woensdagavond informeerden verkeerswethouder Rob Ellermeijer en projectleider Clement Jager daarover woordvoerders over dat onderwerp uit de raadsfracties. Mobiliteit, zei de wethouder, betreft alle vervoersmodaliteiten om van A naar B te komen. Het gaat dus om openbaar vervoer, fietsers, wandelaars, automobilisten en alles daartussen. De participatie van inwoners betreft primair de eerste fase van het project, de voorbereiding van een zogenoemd Startdocument, dat in maart klaar moet zijn. Volgens jaar volgen daarna nog twee documenten en uiteindelijk de implementatie van het nieuwe beleid. Van maart tot en met juni wordt een ‘koersdocument’ voorbereid en daarna tot en met oktober het visiedocument.

In de wielen

Intussen worden nu al besluiten genomen over het parkeerbeleid in Amstelveen-Noord en

Bert de Pijper. Foto: amstelveenweb.com

de vraag is of dat ook niet in een totale visie op mobiliteit hoort, vroeg Bert de Pijper van de ChristenUnie zich af. “Rijdt het besluit dat wij nu over parkeren nemen straks de mobiliteitsvisie niet in de wielen?” vroeg hij. Maar volgens Ellermeijer is het nu te nemen besluit over parkeren in noord een antwoord op een noodsituatie. “Misschien moeten we in heel noord, mogelijk in heel Amstelveen, betaald parkeren doorvoeren”, zei hij.

Gedrag

Participatie speelt volgens Jager een belangrijke rol bij het mobiliteitsbeleid voor de

Arnout van den Bosch

toekomst, dat door de gemeenteraad volgend jaar moet worden vastgesteld. Het gaat om binnen en buiten de stad, waarbij ook de Vervoersregio is betrokken. Maar het is zaak, zo bleek, dat Amstelveen zich duidelijk uitspreekt over wat de gemeente zelf wil. “Wij moeten eerst bedenken wat wij zelf vinden”, zei raadslid Arnout van den Bosch (PvdA). De doelstelling heeft, behalve met veiligheid en bereikbaarheid, ook met leven in een duurzame wereld te maken, zei Jager. “Het gedrag van de mensen en het streven naar duurzaamheid vragen nieuw beleid.”

Achterlopen

Patrick Adriaans

De SP drong bij monde van fractievoorzitter Patrick Adriaans aan op participatie van burgers, ook in latere fasen van de ontwikkeling van een mobiliteitsvisie. En op het laten weten aan de bevolking wat er met die inspraak is gedaan. Men vond ook dat de mobiliteitsvisie klaar moet zijn voordat er nieuwe wijken, zoals De Scheg, worden gebouwd. “Wij moeten niet achter de feiten aan gaan lopen”, vond Ellermeijer. Bouwactiviteiten aan de zuidkant van de stad vergen een goede ontsluiting. “De Bosrandweg loop nu al vol en er komen zo’n 2500 woningen bij. Wij moeten maatregelen nemen om te voorziene en bestaande knelpunten op te lossen.”

Luchtfietsen

Van den Bosch waarschuwde tegen wat hij luchtfietserij noemde. Hij drong er op aan in de visie nu al op te nemen wat er over mogelijk twintig jaar nodig is. “Wij moeten een balans vinden tussen dingen die echt niet kunnen en meer bereiken dan wat wij nu hebben.”

Intussen blijft ook Schiphol een heet hangijzer, want de luchthaven kan eigenlijk de groei, ook van verkeer er heen, niet aan, verzuchtte Ellermeijer. “En mobiliteit gaat niet over plaatselijk van A naar B komen, maar ook over Amstelveners die naar ergens anders in Europa willen komen.” Hij dacht overigens niet alleen aan vliegen, maar ook aan hogesnelheidstreinen. En dan was er nog de waarschuwing dat men niet het openbaar vervoer centraal moet stellen, maar ook denken aan bijvoorbeeld de scootmobiels. En ja, de A9 en de Amstelveenlijn worden al aangelegd. Maar de vraag lijkt hoe men daarna verder gaat.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here