Naar Amsterdams voorbeeld, wil wethouder Floor Gordon op 25 mei 2019 een evenement houden dat ‘24H van Amstelveen’ heet. Het is de datum van wat sinds vorig jaar als de verjaardag van Amstelveen wordt beschouwd, omdat in 1399 Coenraad de Cuser, heer van Oosterwijk, op 25 mei ambachtsheer van deze streek werd. Er was een acte gevonden waarin dat stond.

Floortje Gordon

Volgens Gordon gaan allerlei culturele instellingen zo’n veertig daarvoor speciaal geprogrammeerde activiteiten voor hun rekening nemen. Dat past in het actieplan citymarketing, waarmee de coalitie akkoord ging en dat ‘stadsbrede evenementen’ noemt als bouwstenen voor ‘het zichtbaarder maken van Amstelveen’.

Marketing tool

In Amsterdam wordt sinds 2013 het evenement ‘24H Amsterdam’ georganiseerd om mensen beter hun eigen stad en buurt te helpen ontdekken. Dat zou leiden tot hogere bewonersparticipatie en – trots. Er zijn voor dit jaar evenementen gepland in Nieuw West, Zuid Oost (Bijlmer) en Oost.  Naar de mening van wethouder Gordon is het ‘een interessante marketing tool’ voor wijken. Drie keer per jaar wordt er in een specifiek gebied 24 uur lang feest gevierd. Met theaters, musea, plekken in de natuur,  broedplaatsen, winkels, bars, hotels, clubs en andere lokale bedrijven.  “Op deze manier worden bewoners geïnspireerd nieuwe plekken te bezoeken – er is voor iedereen wat te beleven – en krijgen ondernemers de kans hun locatie extra onder de aandacht te brengen”, constateert Gordon.

Goodwill

Zij wil het model naar Amstelveen halen. De dertig tot vijftig activiteiten geplande in de stad geven volgens haar de gemeente de mogelijkheid belangrijke doelgroepen aan te spreken: Amstelveners,  Amsterdammers (Zuid / Buitenveldert), bezoekers uit andere omliggende gemeenten én (inter)nationaal. ‘24H Amstelveen’ draagt bij aan de goodwill van de gemeente bij de betrokken organisaties, vindt de wethouder. Het versterkt wat haar betreft de ‘zichtbaarheid en het imago van Gemeente Amstelveen’. Dat laatste komt niet alleen door de eventcommunicatie van de gemeente, maar ook doordat alle betrokken organisaties communiceren over hun eigen activiteit ‘en daarin ook de Gemeente Amstelveen als initiatiefnemer noemen.’

Jaarlijks

Volgens Gordon is ‘24H Amstelveen’ een middel om verbinding en samenwerking in de stad te creëren tussen de verschillende sectoren en de gemeente en draagt het model bij aan de spreiding van ‘kwaliteitsbezoekers uit centrum Amsterdam naar de regio’. Elk jaar of eenmaal in de twee jaar (wat goedkoper is) moet het feest worden herhaald.

Partners van de gemeente zijn enthousiast over de plannen, zegt Gordon. Die partners zijn de directeuren en marketeers van de cultuurinstellingen, Vereniging Amstelveense Detailhandel (VAD), Koninklijke Horeca Nederland, Ondernemersvereniging Amstelveen (OA), Amsterdamse Bos, Amsterdamse Bostheater, hotels en Unibail in het Stadshart.

Laagdrempelig
Het doel is het publiek op een laagdrempelige en toegankelijke wijze kennis te laten maken met de breedte van het aanbod in Amstelveen, zegt de wethouder.

‘24H Amstelveen’ moet iets aparts worden en niet de programmering van het toch al geprogrammeerde aanbod zijn. Dus niet een bestaande tentoonstelling. Zij denkt bijvoorbeeld  aan een nachtsafari in het Amsterdamse Bos. Het gaat activiteiten op het gebied van cultuur, sport, retail, openbare instellingen, horeca enzovoort. Men moet eigenlijk zien wat Amstelveen 24 uur in een etmaal heeft te bieden. “Een onafhankelijke programmeur bepaalt of een onderdeel wel of niet wordt opgenomen in het programma.” De programmeur van Amsterdam Marketing fungeert hierin als een adviseur van het traject.

 

1 REACTIE

  1. Misschien moet mevr. Floor Gordon ook wat doen aan de mogelijkheid tot wonen alhier voor alle lagen van de bevolking, want ik neem aan dat de bedrijven dat ook wel willen weten alvorens zij zich hier willen vestigen, zeker nu er zo’n krapte is op de arbeidsmarkt .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here