Het regionale en nationale economische belang van Schiphol, overigens voor de VVD best relevant, staat in geen verhouding tot de geluidshinder die ´s nachts door vliegtuigen wordt veroorzaakt. Dat zij raadslid Janne Leegsta van die partij dinsdag in de raadscommissie Ruimte, Wonen en Natuur.

Janneke Leegstra

Zij wilde weten hoeveel nachtvluchten er dit jaar boven Amstelveens grondgebied zijn geweest, waarop wethouder Gordon namens B&W meldde dat er tot nu toe van 83 starts en 67 landingen sprake is.

SWAB

Even tevoren had de fervente klager over alles wat met geluidshinder door vliegtuigen heeft te maken Jan Griese, voorzitter van stichting Werkgroep Amstelveen Buitenveldert (SWAB),  opnieuw zijn grieven bij de commissie geuit. Hij bracht een incident op de Polderbaan in herinnering (een Boeing raakte die met de neus de baan, die vervolgens werd geblokkeerd), maar ook voor die tijd regende het klachten bij zijn stichting, zei hij. Die komen volgens hem van mensen onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan als uit Westwijk.

Wissel

“Vroeger was ‘s nachts vliegen via de Buitenveldertbaan

Floortje Gordon

verboden. Met ‘s nachts vliegen wordt een te grote wissel getrokken op slapende burgers, hetgeen door de Gezondheidsraad en RIVM / TNO al is vastgesteld. Burgers hebben recht op een gezonde nachtrust, ze moeten overdag weer fit zijn, om hun werk te kunnen uitvoeren”, zei Griese.

Volgens Gordon delen B&W wel de zorg om ge gezondheid van de inwoners en wordt met andere gemeenten gesproken over een aanpak van een probleem. Daarbij wordt ook onderzocht of een nachtsluiting van Schiphol mogelijk is.

‘Broekzak’

Griese zei dat de SWAB het Schipholdossier kent ‘als onze broekzak’. Overigens kwam hij niet of nauwelijks met antwoorden op vragen van commissieleden. Zoals PvdA-woordvoerder Guido Dennenbroek of bekend is of de KLM dan wel andere maatschappijen er een potje van maken. “Eigenlijk is het zo dat niemand meet weet wat er op Schiphol gebeurt”, zei hij.

“In de media liggen het Ministerie van infrastructuur en de Schipholgroep terecht nu al ruim een dik jaar onder vuur, wegens manipulaties en verkeerde berekeningen bij zowel de Schiphol- als de Lelystad Milieu Effect Rapportage. Het is nu al weer enige tijd met spanning wachten op de Schiphol MER, die over moest, biedt die helderheid, of wordt het voortmodderen?”

Failliet

Zowel hij als Leegstra constateerde dat Schiphol geneigd is zich niet aan gemaakte afspraken te houden. “Wat doet het college aan het overschrijden van die afspraken”, vroeg Leegstra.  Het VVS-stelsel (vliegen volgens afspraak)is volgens Griese failliet. ”In menig opzicht maakt het haar beloften niet waar,” zei hij. En: “Het Schiphol dossier-beleid is aan grondige revisie toe.” Maar Leegstra wilde wel weten wat hij nu eigenlijk van de gemeenteraad verwacht. Er kwam eigenlijk alleen het antwoord dat Griese graag afspraken maakt voor gesprekken met de nieuwe Schiphol-woordvoerders in de gemeenteraad.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.