Bewoners en ondernemers in het Stadshart, die de verbrede A9 door een tunnel wilden laten lopen, zoals eerst de bedoeling was, hebben op alle fronten verloren bij de Raad van State. Zij hadden een proces aangespannen tegen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In totaal waren er zeven beroepen tegen het gewijzigde tracébesluit van 2017, waardoor de tunnel werd vervangen door verdiepte aanleg van de weg en overkappingen.

De Raad van State oordeelde dat de ingediende beroepen, voor zover ontvankelijk, ongegrond zijn. Een van de zeven beroepen, dat van ARS Vermogensbeheer (meeliftend op het protest van de Winkeliersvereniging Stadshart), werd niet ontvankelijk verklaard. Drie andere beroepen werden ingetrokken. Door de uitspraak van de RvS kan Rijkswaterstaat nu verder met de aanleg van de rijksweg. De bezwaarden hadden heel veel tegen de verbreding ingebracht, variërend van overlast door onder meer geluidhinder tot verslechtering van de lucht en van aantasting van de natuur (waaronder het Meanderpark) tot rechtsongelijkheid, omdat bij het tot Amsterdam behorende Gaasperdam wél een tunnel komt. Ten aanzien van dat laatste oordeelde de Raad van State dat er door Rijkswaterstaat een bijdrage van gemeenten voor een tunnel wordt gevraagd, die Amsterdam wel en Amstelveen bij nader inzien niet kon of wilde ophoesten.

Erwin van der Laan (Heemlocaties), Jan Albert van der Veen (Naeckte Brouwers), Nienke Bagchus-Winkel (Rijkswaterstaat) en wethouder A9 Herbert Raat

Annakerk

Minister Van Nieuwenhuizen zegt blij te zijn dat nu ook het gedeelte van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht aangelegd kan worden. Wethouder Herbert Raat sluit zich daar bij aan en zegt dat op termijn ook de Annakerk in handen van de gemeente komt, omdat zij met Rijkswaterstaat (RWS) afsprak het eerste recht van koop daarvan te hebben als de werkzaamheden voorbij zijn.

Bereikbaar

“Nu de werkzaamheden naderen, is het zaak onze inwoners en ondernemers goed daarop voor te bereiden en ervoor te zorgen dat Amstelveen gedurende die periode goed bereikbaar blijft. Alle aandacht is nu gericht op minimaliseren van overlast en optimaliseren van bereikbaarheid,” zegt hij verder.

 Vier rijstroken 

De A9 gaat van drie naar vier rijstroken en komt over een lengte van 1,3 kilometer verdiept te liggen. Ter hoogte van het Oude Dorp, het Stadshart en het bestaande fietstunneltje bij de Meander komen overkappingen. De gemeente Amstelveen investeert 40 miljoen euro in de verdiepte ligging, overkappingen en groene geluidschermen. Aan de eerder geplande tunnel zou Amstelveen destijds € 100 miljoen moeten bijbetalen. Op initiatief van de VVD besloot de gemeenteraad het contract open te breken, omdat de gemeente zoveel geld volgens haar niet kon betalen. Het geld zou uit herontwikkeling van de strook grond langs de A9 moeten komen, met onder meer kantorenbouw, waarvoor door de inmiddels uitgebroken crisis in de markt geen belangstelling was.

Oude Dorp

De overkapping bij het Oude Dorp kan nu volgens de gemeente worden ingericht met voet- en fietspaden, groen en speelruimte voor kinderen. De verbreding van de A9 zorgt volgens haar voor een betere doorstroming en bereikbaarheid. Onder meer door het plaatsen van in totaal veertien kilometer aan geluidsschermen worden de geluidsmaatregelen geoptimaliseerd, zegt zij verder. In 2026 moet het weggedeelte tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht klaar zijn. Meer informatie op: Verbreding A9

 Monument

De Annakerk is inmiddels een gemeentelijk monument, dat pal naast de A9 staat. De pastorie ervan moet worden gesloopt in verband met de aanleg. In samenspraak met Rijkswaterstaat wordt de toekomst van het pand nu veiliggesteld voor Amstelveen.

Sinds april 2017 heeft het pand een lokale invulling. ANNA is inmiddels uitgegroeid tot dé ontmoetingsplek voor Amstelveners met events, muziek, tentoonstellingen en een brouwerij van de Naeckte Brouwers.

Onherroepelijk

Met de uitspraak van de Raad van State over het project is woensdag het tracébesluit onherroepelijk geworden, constateert Rijkswaterstaat. Het werk aan de rijksweg start in 2020 en is klaar in 2026. Minister Van Nieuwenhuizen: “We zorgen ervoor dat het verkeer in deze drukke regio beter kan doorrijden en verbeteren de kwaliteit van de leefomgeving.” Vooral dat laatste wordt door de voorstanders van de tunnel tegengesproken.

 Bij Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,3 kilometer verdiept aangelegd, met drie overkappingen om te zorgen dat minder overlast wordt ervaren van de weg: één ter hoogte van het Oude Dorp, één ter hoogte van het Stadshart en één ter hoogte van het Bovenlandpad (nu nog de Kloostunnel), zegt RWS.

Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

De verbreding van het Amstelveense deel van de A9 is onderdeel van we wegverbinding Schiphol, Amsterdam en Almere. Door verbreding verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad, zegt de Minister.  Volgens haar wordt ook de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidmaatregelen.

Het totale programma bestaat uit vijf projecten: A10-Oost/A1 Diemen, A1/A6 Diemen – Almere Havendreef, A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg), A6 Almere Havendreef – Almere Buiten-Oost en A9 Badhoevedorp – Holendrecht.

Meer informatie over het project is te vinden op: https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl/SchipholAmsterdamAlmere/wat-en-waarom-a9-amstelveen/#.XHZGFk2Wy70

9 REACTIES

  1. Amstelveen had meteen moeten weigeren om 100 miljoen euro bij te dragen aan een tunnel die een compensatie was voor een wegverbreding waaraan onze woonplaats geen behoefte had. Een open en nóg bredere verkeersgoot dwars door het midden van onze woonplaats past immers niet meer in onze tijd. Hij leidt alleen maar tot nóg meer terreinverlies in het stadscentrum en tot nóg meer autoverkeer op de te smalle binnenwegen en dus tot nóg meer verkeershinder, luchtvervuiling en lawaai in onze woonongeving.

    De VVD is een autopartij en dat zal Amstelveen tot in lengte van jaren weten ook. Dat heeft niets te maken met de duurzaamheid en leefbaarheid die door dit gemeentebestuur slechts met de mond wordt beleden.

    Wethouder Raat (VVD) heeft zich laten piepelen door een VVV-minister van autoverkeer en de inwoners van Amstelveen zijn de dupe.

    • Ik meen dat dat toch Hellendal , ook van de VVD , was bij wie het geld tegen de plinten klotste daar voor gezorgd heeft en ik meen mij ook te herinneren dat met name een zekere hr. Van Waning zich toen erg druk heeft gemaakt dat Amstelveen wel 100 miljoen moest uitgeven voor een overkapping.
      Raat heeft toen gezegd dat dit te veel geld was. Na wat wat gesteggel is men toen op 2 overkappingen uitgekomen, waar onze gemeente geen 100 miljoen voor neer moest leggen.

      • @Frank, Johan of wie jij ook bent: Fijn dat je mijn naam noemt want dat mag ik zelf niet van J.B. Wees dan wel zo sportief om jouw eigen echte naam ook te noemen. Gelijk speelveld.

  2. Die tunnel had er hoe dan ook moeten komen, desnoods voor die schandalige 100 miljoen euro die het Rijk verlangde als prijs voor het redden van het centrum van Amstelveen.

    Ons gemeentebestuur had als een leeuw op moeten komen voor het welzijn en de toekomst van onze stad.

    Het enorme gebied dat die verkeersriool opeist met zijn beton, stank en herrie had ons desnoods 100 miljoen euro waard moeten zijn. Nu is het erger dan waardeloos. Het is een tragedie en een schande.

  3. Volgens de minister verbetert de doorstroming door de verbreding van de A9. De doorstroming van auto’s is echter niet hetzelfde als de doorstroming van mensen. In iedere auto zit namelijk slechts één mens.

    De doorstroming van ménsen was alleen verbeterd als er een rail- of busbaanverbinding tussen Almere en Schiphol was aangelegd, natuurlijk met een halte ‘Stadshart’ die ze bij de sneltram hebben vergeten, de idioten.

    Dat de leefbaarheid van onze woonomgeving wordt verbeterd door de verbreding van een autoweg, zoals de minister durft te beweren, is natuurlijk kwaadwillige nonsens.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.