De economie van de regio, en dus van Amstelveen, kan alleen groeien als er een behoorlijke infrastructuur is, ook rond Schiphol. De Vervoerregio Amsterdam is het op dat punt met het rapport van voormalige ASML-baas Peter Wennink, geschreven in opdracht van de regering, om Nederland welvarend te houden. Daarvoor moet veel gerichter geïnvesteerd worden, was een van zijn conclusies. Behalve de Vervoerregio Amsterdam (VRA) ziet ook de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het rapport als een ‘een goede stap vooruit’.
Beide en Wennink achten een goede infrastructuur een cruciale randvoorwaarde.
Niet verzwakken
De twee regio’s benadrukken dat de bereikbaarheid en mobiliteit van de belangrijkste economische regio’s, waaronder Amsterdam en Rotterdam Den Haag, niet mogen verzwakken. Daarom zijn volgens hen langdurige investeringen in infrastructuur nodig, onder andere in de Noord-Zuidlijn en de Oude Lijn. Amsterdams wethouder en voorzitter van de Vervoerregio Amsterdam Melanie van der Horst zegt dat het rapport glashelder is over de kosten; bij niets doen zijn vele malen groter dan die van investeren. “We staan klaar om de infrastructuur naar Amsterdam en de regio op orde te krijgen. Essentieel hierin is het verlengen van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. De economie kan alleen groeien als werkgevers en werknemers elkaar goed vinden. Dan betekent dat talent naar belangrijke bedrijven moeten kunnen reizen.”
Twee miljard
Het rapport biedt concrete handvatten om de uitdagingen op het gebied van ruimte, infrastructuur en elektriciteitsvoorziening aan te gaan. De vervoerregio‘s sluiten zich aan bij de oproep van een brede coalitie van 48 mobiliteits- en infrastructuurpartijen in reactie op het rapport. Samen stellen zij voor om twee procent van het bbp te investeren in infrastructuur, met een eerste stap van twee miljard euro extra per jaar. En niet, zoals met het Nationaal Groeifonds gebeurde, financiering voor de lange termijn gebruiken voor problemen op de korte termijn. Melanie van der Horst: “Wij hebben meegemaakt wat er gebeurt als er abrupt geld wordt weggehaald voor grote projecten. Dat zagen we bij de nationale bijdrage voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp en Schiphol. Dan kom je dus stil te staan. En creëer je alleen maar een groter probleem voor de toekomst. Daarom omarmen we zijn boodschap. In onze regio staat al een coalitie van zeven – Schiphol, KLM, NS, de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland en Vervoerregio- klaar om samen 1,4 miljard te mobiliseren om de bereikbaarheid van Amsterdam-Schiphol te verbeteren. We zoeken bovendien nadrukkelijk naar innovatieve vormen van financiering, precies zoals het nu gepresenteerde rapport van Peter Wennink ons ook adviseert.”
Om circa 85.000 werkplekken en 170.000 nieuwe woningen bereikbaar te maken werkt de MRDH samen met partners aan de vernieuwing van de Oude Lijn. Deze spoorlijn krijgt een spoorverdubbeling en vernieuwing van stations, zodat er meer sprinters kunnen rijden. Elke geïnvesteerde euro levert drie euro op. De regio, waar nu al 15% van het bnp wordt verdiend, krijgt hiermee een betere aansluiting tussen bedrijven, arbeidsmarkt en kennisinstellingen.














































