De bussluis voor de St. Urbanuskerk in Bovenkerk blijft bestaan. Een nieuw gemeentelijk verkeersbesluit maakt dat mogelijk, omdat de rechter het vorige had vernietigd. Doorgaand verkeer op de Noorddammerlaan, naar de Legmeerdijk, wordt geweerd. Basis voor het besluit is aanvullend onderzoek door bureau BonoTraffics, dat concludeerde dat de locatie voor de Urbanus het meest bijdraagt aan de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid van heel Bovenkerk, zegt de gemeente.
De Amsterdamse rechtbank vernietigde in mei het eerdere verkeersbesluit, wegens onvoldoend onderbouwde belangenafweging.
Onvoldoende
Vooral voor de plek van de bussluis was volgens de rechter verkeerskundig onvoldoende onderzocht. Om daaraan tegemoet te komen, heeft de gemeente een verkeerskundig adviesbureau ingeschakeld, zegt zij. Dit bureau onderzocht de verschillende alternatieven en vergeleken op aspecten zoals verkeersveiligheid, doorstroming, reistijd en inpasbaarheid. Het nieuwe verkeersbesluit is extern juridisch getoetst door het advocatenkantoor Van Doorne.
Behoud bussluis
Wethouder Herbert Raat (verkeer) zegt dat de bussluis ook betere mogelijkheden voor het creëren van een verblijfsgebied rondom de St.Urbanuskerk en de entree tot het Amsterdamse Bos. “Na het nemen van het verkeersbesluit gaan we, net als in het verleden, opnieuw in gesprek met bewoners van enkele benedendijkse woonstraten om te kijken welke aanvullende maatregelen getroffen kunnen worden om het toegenomen bestemmingsverkeer zo veel mogelijk te beperken.”
Handhaving
Na publicatie van het nieuwe verkeersbesluit kan handhaving op het illegaal passeren van de bussluis door motorvoertuigen door middel van de aanwezige handhavingscamera’s weer worden opgestart. Een boete voor het passeren van de bussluis kost € 120, exclusief € 9 administratiekosten. Het verkeersbesluit wordt maandag 17 november gepubliceerd in het Gemeenteblad en is terug te vinden op Overheid.nl. De onderliggende stukken van het verkeersbesluit zijn hier te vinden.














































