Het op reclame voor Amstelveen gerichte Stadsfonds heeft weer veertig mille uitgetrokken voor drie projecten. Dat is het resultaat van de jongste bestuursvergadering. Er is nu nog iets meer dan € 50.000 beschikbaar voor aanvragen. Die worden het eerste jaar gefinancierd door de gemeente en daarna via een aparte stichting door een OZB-verhoging voor ondernemers.
De drie nu gehonoreerde projecten zijn een bijdrage aan de Bedrijven Investeringszone (BIZ) aan de Rembrandtweg Noord, de ijsbaan op het Stadsplein (tijdens het komende Winter Village) en Museum Cobra.
Toekomstbestendig
De ondernemers van de BIZ Rembrandtweg Noord, waaronder de Jumbovestiging, werken volgens het Stadsfonds aan ‘een toekomstbestendige winkelstraat met aandacht voor zichtbaarheid, verduurzaming en samenwerking.’
De ijsbaan keert terug op het Stadsplein van 28 november tot en met 4 januari. De kerstmarkt (Winter Village) is naar de mening van het Stadsfonds een ontmoetingsplek. “Met schaatslessen, discoschaatsen, curling events en tal van maatschappelijke activiteiten.”
Educatie
In het Cobra Museum wil men kinderen via een educatieve pilot en RobotWise bij cultuur betrekken. ‘Via workshops bij tentoonstellingen leren kinderen en jongeren spelenderwijs programmeren en samenwerken met robots’, zegt het fonds. ‘Kunst, technologie en educatie komen samen in deze pilot, die bijdraagt aan het toekomstige educatieaanbod van het museum.’
Aanvragen
Stadsfondsmanager Darshan Sloot (foto naast voorzitter) vindt dat ondernemers en organisaties via aanvragen op de laatste halve ton moeten azen. Er leven in Amstelveen volgens haar goede ideeën, wat uit de aanvragen bleek. “Ik roep initiatiefnemers op om vóór 4 november hun plannen in te dienen,” zegt Sloot. Het aanvraagformulier en de voorwaarden zijn te vinden op www.stadsfondsamstelveen.nl.