De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het ministerie van I&W tegen de bezuiniging van € 110 miljoen op het openbaar vervoer. Zij beschouwen die in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur. De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst, die voorzitter is van Vervoerregio Amsterdam noemt het besluit bezwaar te maken geen lichtzinnige beslissing. Het maken van bezwaar is een zware maatregel die we liever niet inzetten, zegt ze.

Maar de Vervoerregio’s zien nu volgens haar geen andere optie. “Het Rijksgeld is er voor het goed uitvoeren van onze taken, dus zorgen voor goed ov, zodat mensen kunnen komen waar ze moeten zijn. En die taken zijn niet veranderd. Dan valt deze bezuiniging niet te rechtvaardigen.”

Administratieve fout

Ook de Haagse burgemeester Jan van Zanen, voorzitter Metropoolregio Rotterdam Den Haag, denkt er blijkbaar zo over. De bezuiniging van 110 miljoen is volgens hem terug te voeren op een administratieve fout. “Het Rijk erkent dat ook maar trekt de bezuiniging vooralsnog niet in. Met desastreuze gevolgen voor de ov-reizigers. Voor die mensen nemen we het op. Tot 20% minder bussen en flinke prijsstijgingen op ritten met bus, tram en metro. Je moet het niet willen en wij willen het voorkomen.”

Onmisbaar

De bezuiniging is op de Brede doeluitkering (BDU). De vervoerregio’s zijn vrijwel volledig afhankelijk van de BDU voor de uitvoering van het openbaar vervoerbeleid. Dat betekent onvermijdelijk dat beide vervoerregio’s hun taken niet meer volledig kunnen uitvoeren, zeggen ze. Volgens hen gaat het over iets essentieels, namelijk het opdrachtgeverschap van het openbaar vervoer per bus, tram en metro en het financieren en van onderhoud van railinfrastructuur en de verbeteringen in de regionale infrastructuur voor ov, fiets en (vracht)auto. ‘Kortom: Het zorgen voor goede verbindingen tussen bestemmingen, zodat mensen zich snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen’, zeggen de Vervoerregio’s. ‘In het hoofdlijnenakkoord van Kabinet Schoof 1 stond dat alle specifieke uitkeringen (SPUK’s) werden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds. Daardoor zou er meer efficiëntie zijn en dus kon op alle bedragen van de SPUK’s 10% bezuinigd worden. Maar de BDU is géén projectgerichte SPUK, maar een structurele, onmisbare uitkering waarmee vervoerregio’s hun wettelijke taken uitvoeren.’

Onbehoorlijk bestuur

Het Rijk heeft de bezuiniging opgelegd zonder er tijdig over te praten met de vervoerregio’s en zonder compensatie of aanpassing van het takenpakket, zeggen de Vervoerregio’s. Ook in hun bezwaar komt dat tot uiting, Zij vinden het in strijd is met het beginsel van behoorlijk bestuur, waaronder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het gelijkheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel en het evenredigheidsbeginsel. Het indienen van het bezwaarschrift geeft de mogelijkheid om in de toekomst juridische vervolgstappen te ondernemen. De Vervoerregio Amsterdam leidt de mobiliteitsopgave in de drukste regio van ons land. Met vijftien gemeenten, waaronder Amstelveen, zorgt de regio ervoor dat zoveel mogelijk mensen op hun manier comfortabel, snel en duurzaam kunnen reizen. “Als opdrachtgever, beleidsmaker en adviseur lopen we voorop in nieuwe ontwikkelingen voor hoogwaardige mobiliteit’, zegt zij. ”Wij dragen bij aan een bereikbare en vitale regio, nu en in de toekomst.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.