Zes miljoen euro kost de invoering van het stelsel van zogeheten ‘deelmobilteit’, waarbij vervoermiddelen samen wordt gebruikt, doorgaans door bedrijven die ze aanbieden. Maar ervaring leert met overheidsprojecten dat het minimaal het dubbele van dat bedrag wordt. Niet bekend is hoeveel Amstelveen er aan moet bijdragen. Overigens heeft de gemeente het contract met twee bedrijven opgezegd, wegens de overlast die scooters gaven op trottoirs. De Vervoerregio Amsterdam kwam er in het openbaar woensdag, na twee jaar onderzoek, over praten met raadsleden, na een geheime vergadering met hen. Alle raadsleden legden zich bij de geheimzinnigheid neer, die amstelveenblog.nl kwam te staan op een weigering toegelaten te worden.

Er was van gemeentewege ook niets over de besloten vergadering publiekelijk meegedeeld.

Nadelen

Het transport van personen is een puinhoop en er moet een transitie plaats vinden. Dat is zo ongeveer de opvatting van de Vervoerregio. Men denkt aan de auto, scooter of ander vervoermiddel met elkaar delen. Maar nodig is de verrommeling op straat tegen te gaan. Er zal wel een gemeentelijke taak uit voortvloeien, onder meer op het geboied van handhaving. Ambtenaren van de Vervoerregio waren geneigd vooral de voordelen van deelmobiliteit te presenteren, maar Nachson R. Pereira van Goed voor Amstelveen vroeg naar de nadelen, constaterend dat een advies aan de gemeentreraad wordt gevraagd. “Ik wil weten wat de nadelen van deelmobiliteit zijn”, zei hij. Maar hij kreeg geen duidelijk antwoord, al gaf men wel toe dat er ook nadelen zijn.

Onderhoud

Bert Rouwenhorst (CDA) vroeg wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud van de auto’s en kreeg ten antwoord dat daarvoor naar de aanbieder wordt gekeken. En raadslid Menno van Leeuwenv (VVD) was bang dat het allemaal een campagne is van Amsterdam, waarvoor men Amstelveen mee moet krijgen. “Amsterdam gaat voor ons bepalen”, zei hij. Volgens hem is deelmobiliteit nog niet rijp om ingevoerd te worden. En Yaron Koningsveld van Belang van Nederland (BVNL) wordt het autootje pesten naar Amsterdams model voortgezet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.