Dinsdag (25 maart) zijn de veertien ‘frontofficemedewerkers’, in gewoon Nederlands de receptionisten, op sjouw geweest in Amstelveen. Daar hadden zij de media niet bij nodig al kregen die ter wille van de reclame wel een zogenaamd persbericht van de gemeente. De ambtenaren bezochten zeven ‘toeristische’ hoogtepunten – sorry, in een internationale stad als Amstelveen heet dat highlights – zoals de ondernemingen Ron’s Gastrobar Indonesia, een restaurant aan de Amstelzijde, gingen met de fluisterboot door het Amsterdamse Bos en museum Jan. De tour eindigde, zoals viel te verwachten, bij de ANNA Kerk met een bezoek aan de brouwerij. Missen zijn daar lang geleden vervangen door eten en vooral drinken.
Het was allemaal georganiseerd door Visit Amstelveen, een propagandistische campagne waarmee Amstelveen wil tonen wat het allemaal aan cultureels en culinairs in huis heeft. De hotelmedewerkers kregen dan ook in de bus daarover informatie. Natuurlijk was wethouder Adam Elzakalai erbij om die onder meer aan de Amstelzijde toe te spreken. Wat hij gezegd heeft, blijft geheim, maar het zal behoorlijk propagandistisch zijn geweest, want hij is o.a. van City Marketing.
Economie
In het zogeheten persbericht laat hij weten dat het platform visitamstelveen.nl en de Uitagenda de bewoners en bezoekers informatie over wat er allemaal te doen is in de stad. Elk jaar blijken 200.000 personen te overnachten in Amstelveense accommodaties (hotels, camping, B&B’s), zegt hij. “Die zijn een interessante doelgroep voor de lokale economie. Maar dan moeten ze wel weten wat er te doen is in deze stad. We weten dat bezoekers zo’n 3,5 nacht verblijven in Amstelveen. En ja, ze komen vaak voor onze buurgemeente Amsterdam, maar hebben ook interesse om een deel van hun verblijf in de omgeving van hun hotel door te brengen. En daar spelen we op in door baliemedewerkers van de hotels en andere accommodaties te informeren, zodat zij hun gasten beter kunnen bedienen. Daar profiteren onze eigen lokale MKB, de winkels en horeca dan van.”
Halfjaarlijks
De gemeente is van plan de tour elk half jaar te herhalen, zodat ook nieuwe baliemedewerkers bij accommodaties weten wat er in Amstelveen te doen is. De receptiemedewerkers waren enthousiast, roept het persbericht. Zij waren ‘verrast over wat er allemaal te doen en te zien is in Amstelveen.’ Dat wisten ze dus niet. Maar ja, de kans is groot dat zij hier helemaal niet wonen….