Het is verkeerd gegaan met de gemeentelijke communicatie rond het nieuwe parkeerbeleid. In de Buurtmaker Keizer Karelpark aan de Lindenlaan 75 leek men het daarover vrijdagavond wel eens. Maar toch waren er verschillende opvattingen. Een bezoeker vond bijvoorbeeld dat participatie, waaraan een gebrek door de meerderheid van de niet optimaal georganiseerde meeting werd geconstateerd, hetzelfde is als gelijk krijgen en de gemeente via het betaald parkeren alleen maar de eigen schatkist wil vullen. Kern van het protest – inmiddels is een veroordelende petitie door 7350 inwoners getekend – was dat men niet begrijpt dat Amstelveners nu de lasten moeten dragen van ‘Schipholgangers’ en mensen uit Amsterdam, waarin aan het parkeren exorbitante kosten zijn verbonden, dat overigens volgens een deelnemer aan de bijeenkomst niet voor de oplossing zorgde.
De leden van de in allerijl samengestelde commissie moesten wagens de drukte met een staanplaats genoegen nemen. Hetzelfde overkwam enkele raadsleden.
Mager
Overigens waren niet alle partijen uit de gemeenteraad er. Alleen fractievoorzitters Pieter Monkelbaan van Burgerbelangen Amstelveen (bbA), Michel Becker van Actief voor Amstelveen en Arjen Siegmann van het CDA lieten zich horen. De laatste vertelde altijd tegen betaald parkeren te zijn geweest. Monkelbaan, de grootste oppositiepartij vertegenwoordigend, betoogde dat in zijn fractie Dave Offenbach fel heeft geprotesteerd tegen de opvatting van B en W dat er de komende vijf jaar in heel Amstelveen betaald parkeren moet komen. Offenbach vindt de onderbouwing van dat voorstel mager.
Overigens gaat het nu over het parkeren in het Oude Dorp, Kostverloren Noord-Oost en Keizer Karelpark West (Oostzijde). Een commissielid legde uit dat bezwaarschiften door de gemeente eerst tot terugtrekking leidden, wegens onvoldoende onderbouwing, maar dat nu hetzelfde voorstel terugkomt. Dat pikken de ondertekenaars van de petitie niet. Zij hebben zelf vastgesteld dat 87,3 % van de achterban geen last heeft van ‘vreemdparkeerders’ en 3,3 % soms. Van de overvolle zaal, waar geen geluidsversterking aanwezig was, klaagden sommigen over gemeentelijke ambtenaren die naar hun mening een te grote invloed op het beleid hebben. Op 12 februari komt er een raadsgesprek over het parkeren, onder voorbehoud van het college van B en W.
Pro forma
Tijdens de protestbijeenkomst lieten wethouders zich niet zien. Verkeerswethouder Herbert Raat, verantwoordelijk voor het gewijzigde parkeerbeleid, werd wel genoemd, maar verder dan gelach kwam het daarbij niet. Bijna tien procent van de inwoners tekende de petitie, rekende een van de opstandelingen. Overigens kunnen burgers ook met bezwaarschiften komen, tegen het nieuwe parkeren in de drie wijken, maar dat moet dan voor dinsdag 14 januari gebeuren, omdat men zes weken de tijd heeft na het besluit van B en W. Daar had de commissie een juridische truc op gevonden. Men kan een bezwaarschift ‘pro forma’ indienen, waarvan er vele geprint werden uitgedeeld, zodat men die alleen hoefde te tekenen en van adres en datum te voorzien. Bezoekers konden die bezwaarschriften achter laten; de commissie (“wij zijn een clubje gewone burgers”) zorgde voor het bereiken van de gemeente. “Graag ontvang ik van u het dossier, zodat ik de redenen voor bezwaar kan aanvullen”, is een zinsnede uit het pro forma-bezwaarschrift. Het bezwaar betreft alleen de drie wijken, maar iemand uit Bovenkerk betoogde ook ‘last’ te hebben van parkeerverboden in andere dan haar woonwijk. “Omdat ik meer tijd nodig heb om mijn gronden van bezwaar te melden, dien ik dit bezwaarschrift ‘pro forma’ in, op nader aan te voeren gronden”, staat er in het document dat de gemeente nu ontvangt. Op grond van het Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) verzoekt de indiener aan het college een termijn vast te stellen, waarbinnen die ‘nadere gronden’ kenbaar worden gemaakt. Verwacht wordt dat er een hoorzitting komt over de bezwaarschiften. Van de indieners van de petitie ervaart maar 1,2 % soms een parkeerdruk.
Melinda ten Hoope, sprekend namens de commissie, bleek de duidelijkste onversterkte stem te hebben en presenteerde de feiten. “Wij hebben eigenlijk geen voorzitter”, zei ze. Een groepje bewoners dat het eens is met het in hun wijken geplande parkeren.
Fractievoorzitter Michel Becker van Actief voor Amstelveen vroeg wel begrip voor het ‘waterbedeffect’ in het parkeren, nadat bin Amsterdam de hoge tarieven daarvoor zijn uitgevonden. De eerste wijk was het aan Buitenveldert grenzende Randwijck, waar men destijds gefaseerd betaald parkeren met vergunningen (voor bewoners) invoerde.
Foto: Ook sommige raadsleden moesten genoegen nemen met een staanplaats….
Ah, Kim Yun Raat was niet aanwezig? Slim.
“Verkeerswethouder Herbert Raat, verantwoordelijk voor het gewijzigde parkeerbeleid, werd wel genoemd, maar verder dan gelach kwam het daarbij niet.”
Die komt alleen als hij wordt toegejuicht en gefotografeerd.