Wethouder Adam Elzakalai (foto) heeft namens de gemeente een brief geschreven aan minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) over Schiphol. Hij heeft over de luchthaven twee klachten, die de recente hoge inzet van de Buitenveldertbaan en het voorgenomen (nieuwe) stelsel van handhavingspunten betreffen. Omdat deze twee zaken met elkaar samenhangen, richt hij zijn brief zowel aan de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) als aan I en W. Ook de gemeenteraad kreeg de brief.
Gedurende de periode vanaf 18 november tot 27 november 2024, maar ook in voorgaande periodes, is er in zeer hoge mate sprake geweest van inzet van de Buitenveldertbaan gedurende lange aaneengesloten (ook vroege ochtend-/dag) periodes en wel met een hoge frequentie, schrijft Elzakalai. “Desgevraagd levert LVNL achteraf de analyse waarom ze tot deze keuze is gekomen.”
Indruk
De wethouder heeft de indruk dat het huidige systeem van handhavingspunten (binnen het wettelijk geldend kader van preferentieel vliegen) teveel vrijheid geeft om voor de niet preferentiële Buitenveldertbaan te kiezen als start- of landingsbaan. Dat geeft volgens hem een onevenredig grote inbreuk op de leefomgevingskwaliteit in Amstelveen Noord, waarover veel inwoners klagen.
Onderbouwing
Het ministerie herziet ook het stelsel de handhavingspunten en I en W stelt voor die direct onder de Buitenveldertbaan te plaatsen, wat voor de rechtsbescherming van inwoners niet zou uitmaken. “Ik vraag u op voorhand zeer goed te onderbouwen dat dit niet uitmaakt ten opzichte van handhavingspunten direct onder een aanvliegroute, zoals bij de Oostbaan wél wordt voorgesteld”, schrijft de wethouder in zijn brief. Hij is bezorgd over het nieuwe systeem van handhavingspunten en meent dat het teveel flexibiliteit biedt om de Buitenveldertbaan in te gebruiken. “Ik wil u daarom vragen (zowel in het huidige als nieuwe het nieuwe stelsel) om inzet van de niet preferentiële Buitenveldertbaan alleen toe te staan op basis van strikt noodzakelijke veiligheidsvoorwaarden”, laat hij de minister weten. En hij koppelt daar ook de vraag aan vast of de minister maar inzichtelijk wil maken of dit naar verwachting uitsluit, dat de recent ervaren lange periodes van inzet van de Buitenveldertbaan niet meer aan de orde is (of zeer uitzonderlijk met in dit geval ook mijn verzoek om tijdige en actieve communicatie vanuit LVNL richting inwoners als deze uitzondering gaande is).
LVB
Het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) zoekt naar handhaafbare, uitvoerbare en uitlegbare regels voor het gebruik van de luchthaven Schiphol, zegt hij. Maar het strikt geluid preferent vliegen is een uitgangspunt voor de uitvoering van de vliegoperatie dat aan die criteria voldoet en waar de afgelopen jaren uitvoerig mee is geëxperimenteerd. “Ik vraag u bij het vaststellen van de locaties van, en de grenswaarden in, de handhavingspunten maximaal rekening te houden met het geluid-preferent vliegen”, zegt hij in zijn brief.
Dus wethouder Elzakalablabla kan niet alleen zwetsverhalen ophangen, maar ook brieven schrijven. Ik hoop wel dat zijn brieven minder taalfouten bevatten dan de artikelen van JB.
Ja, een brief zet echt zoden aan de dijk. U maakt zich wel onsterfelijk belachelijk hr Ezelblabla.
A.u.b. geen kritiek op een VVD-wethouder. Daar houdt JB niet van.
U weet ook al waar ik van houd. Iedereen mag hier zeggen wat hij wil, mits niet anoniem, inclusief (mij) beledigen en schelden.
Nee, vooral niet de laatste hondse behandeling van wethouder Elzakablabla van de VVD van de familie die Verspaleis in Waardhuizen runde . Deze behandeling wordt totaal genegeerd door de heer Bos
Het gaat mij doorgaans te ver over een bedrijf te schrijven. Overigens wilt u maar steeds dat een overheid geld steekt in een onderneming. Het WC Waardhuizen is volgens die door de gemeenteraad destijds aangenomen Retail Nota al te klein. Daar poogt Netjes, de eigenaar, nu wat aan te doen door op het pleintje een supermarkt te bouwen, wat ook niet naar de wens is van het Verspaleis.