Het Stadshart gaat eindelijk op de schop, want nog altijd wil de gemeente dat de concurrent van het Oude Dorp, zéker wat de horeca betreft, een ‘bruisend’ gebied wordt. Daarvoor moet de vrijdagmarkt van het Stadsplein voor een deel verdwijnen naar de Rembrandtweg en daarvoor begint eindelijk de ‘voorbereiding’ bij de uitvoering van de om ruimte te maken voor een ‘nieuw en groener’ Stadsplein. De openbare ruimte voor het Rembrandthof maakt de gemeente alvast gereed voor de gewenste uitbreiding van de winkels aan het Rembrandthof van winkelcentrumeigenaar Unibail Rodamco Westfield (URW).

Daarnaast worden twee winkelpanden door de eigenaren / huurders verbouwd voor de komst van nieuwe winkels.

Beweging
Volgens wethouder Floor Gordon van Stadshart is dat nu volop in beweging en wil zij, samen met ontwikkelaars, ‘een nog aantrekkelijker, groene en actieve plek maken’ van het stadscentrum. Daar ziet zij een plek voor wonen, werken, winkelen, horeca en cultuur, die elkaar versterken. “We proberen de planning zo goed mogelijk met betrokkenen af te stemmen zodat we de overlast waar mogelijk kunnen beperken.”

Voormalige C&A

In oktober start de eigenaar van het voormalig C&A-pand aan het Nieuw Loopveld met de  verbouwing van het interieur en richt een bouwplaats in aan de achterzijde van het gebouw aan de Pieter Lastmanweg. Het pand krijgt een nieuwe aanblik. In het nieuwe jaar volgt de nieuwe inrichting van het winkelpand. Ook het voormalige ABN AMRO pand wordt verbouwd en zal in de lente van 2025 het kledingmerk UNIQLO gaan huisvesten. Volgens Floor Gordon is dat een verrijking van het Stadshart.

Rembrandthof

URW gaat de winkelpanden aan het Rembrandthof uitbreiden met Jurn Hoeksema en COO.  “Met de opening van H&M en H&M Home op 30 november gaat nu ook aan de Rembrandtweg zichtbaar worden wat wij al zo lang voor ogen hebben’, zegt URW, die in de nabije toekomst ook de winkels Nike, UNIQLO, Skins en de flagship store van Nespresso verwacht.
Om de uitbreiding mogelijk te maken, gaat de gemeente de kabels en leidingen verleggen en de pergola, bomen, fietsnietjes en prullenbakken voor het Rembrandthof verwijderen. De planning is hier begin november mee te starten. Op de plaats van de fietsnietjes komen tijdelijke gemarkeerde fietsvakken. Begin januari start de gemeente met het verleggen van de kabels en leidingen. Tijdens de kerstperiode wordt er niet gewerkt om de overlast te beperken voor de bezoekers van de markt, winkels en horeca. Als de bouwwerkzaamheden volledig zijn afgerond, wordt de openbare ruimte weer groen ingericht, zegt de gemeente, die daarvoor nog een inrichtingsplan belooft.

Marktverplaatsing

Zoals gezegd wordt maar een deel van de markt naar de Rembrandtweg verplaatst. In wezen wordt die in drieën gedeeld. Een deel een deel van de markt blijft op het Stadsplein en een ander deel komt het Rembrandthof. Op de Rembrandtweg komt een deel van de markt  ter hoogte van de winkels. Volgens de gemeente komt er ruimte vrij op het Stadsplein voor een nieuwe en groenere inrichting. Een overzicht van alle projecten in het Stadshart is te bekijken op: www.amstelveeninzicht.nl/stadshart.

2 REACTIES

  1. Tja dat zei de gemeente in het verleden ook tot het moment dat jouw huidige collega wethouder Raat (VVD) jaren terug het perfecte, in samenspraak met UR, ontwikkelde plan van de toenmalige- en verantwoordelijk wethouder Groot torpedeerde.

  2. “URW gaat de winkelpanden aan het Rembrandthof uitbreiden met Jurn Hoeksema en COO,” schrijft JB.

    Ik dacht even dat er nóg een kledingzaak in het winkelcentrum Stadshart kwam, maar Jurn Hoeksema blijkt COO (Chief Operating Officer) van URW hUnibail Rodamco Westfielld te zijn. Tweede man, dus. Ik wens hem sterkte en succes met Amstelveen, want dat is nogal eem opgave.

    Wethouder Gordon noemt de komst van het kledingmerk UNIQLO in het voormalige pand van ABN ‘een verrijking van het Stadshart’. Zucht.. Nóg een kedingzaak..

    Textiel is een extreem vervuilende, energievretende, klimaatopwarmende en mensenuitbuitende industrie. Die moet dus juist krimpen, net als de luchtvaart- en auto-industrie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.