Hoewel de leveranciers van elektriciteit niet weten hoe zij aan de stijgende vraag moeten voldoen en auto’s zwaarder worden door het gebruik van enorme batterijen, heeft de gemeente dertien nieuwe vrachtwagens besteld, waarvan het grootste deel op stroom rijdt.
Twaalf daarvan worden ingezet voor de afvalinzameling en één voor het rioolbeheer.
Lang wachten
Het duurt nog even voordat de vrachtwagens te bewonderen zijn, want de levertijd ligt tussen de 12 en 24 maanden. De nieuwe vrachtwagens zijn schoner en voor het grootste deel elektrisch, zeggen B en W, waarin met twee wethouders D66 is vertegenwoordigd, de partij die er geen geheim van maakt achter alle ‘groene en duurzame plannen’ te staan ter wille van het klimaat. Door de nieuwe aanschaf gaat de uitstoot van uitlaatgassen drastisch omlaag en wordt het inzamelen van afval en rioleringswerkzaamheden stiller en duurzamer, zegt wethouder Frank Berkhout van o.a. afvalbeheer en riolering (D66). De gemeente heeft eerder al kleinere en duurdere wagens vervangen door elektrische voertuigen en nu waren de grotere vrachtwagens aan de beurt. Volgens Berkhout betekent het dat daarmee nu ruim tachtig procent van het gemeentelijke wagenpark straks uit ‘schonere’ auto’s bestaat. Elf van de wagens zijn elektrisch en de gemeente koopt twee dieselwagens. Berkhout: “We goed op weg om de CO2-uitstoot en andere schadelijke stoffen terug te dringen en gaan daarmee door. Ook de komende jaren worden nog een paar voertuigen vervangen.”
Duurzame diesel
Nog niet voor alle voertuigen zijn er vervangende elektrische voertuigen beschikbaar in de markt. Daarom blijft de gemeente ook na 2030 nog met enkele dieselvoertuigen rijden. Wel gaat de gemeente volgend jaar voor de nog bestaande dieselvoertuigen, over van fossiele diesel naar HVO100 diesel, die is gemaakt van ‘hernieuwbare stoffen’ zoals plantaardige oliën en dierlijke vetten die zijn behandeld met waterstof, zegt zij. Door gebruik daarvan verwacht de gemeente een CO2-besparing van tussen de 80 en 90%.
Prachtig die elektrische ,milieubewuste vrachtwagens en die oude diesels worden zeker aan een ontwikkelingsland verkocht.